Terveisiä Ikuisesta Kaupungista
Rooma, ikuinen (suosikki)kaupunki
Terveisiä kesäisestä Roomasta! Ei meinannut tulla kotona matkalaukun
pakkaamisesta mitään, kun hyllystä löytyi teos Rooma, kirjailijain kaupunki. Siihen on
Liisa Suvikumpu koonnut suomalaisten
kirjailijoiden mainintoja Roomasta. Kirja
oli pakko ottaa mukaan matkallekin. Vielä
ennen kuin kapsäkki oli suljettu, löytyi
muutamia muitakin Rooma-kirjoja, esimerkiksi Annika Waernerbergin toimittama
Rooman-kävijät, jossa kerrotaan etenkin suomalaisten kuvataiteilijoiden
Roomanmatkoista.
Nyt viimeistään tuli
selväksi, että Rooma on jo vuosisatojen ajan ollut myös suomalaisten
kulttuuri-ihmisten suosikkikohde, jolla on ollut valtaisa inspiroiva merkitys suomalaisille taiteiljoille. Suomalaisia on käynyt Roomassa jo 1300-luvulta alkaen. Aluksi kaikki olivat kirkon miehiä, mutta 1700-luvulta alken kaupunki on vetänyt puoleensa kultuurivaikuttajia ja taiteilijoita.
Rooman vetovoima on
sen pitkässä historiassa ja
taiteissa. Se oli pari tuhatta vuotta
sitten maailman napa, jonka historia kuuluu globaalisti kaikkien koululaisten
oppimäärään. Edelleenkin siellä
sijaitseva Vatikaani on ainakin
katolisen, ellei kaikkien kristittyjenkin maailman napa.
Jo Suvikummun teoksen paksuus - 388 - sivua on todiste Rooman suuresta arvostuksesta suomalaisten kulttuuri-ihmisten parissa. Kirjan luettelo Ikuisessa kaupungissa
käyneistä suomalaisista kulttuuri- ja tiedevaikuttajista on 10 sivun pituinen. Osaa pitkästä luettelosta selittää se, että viimeisten 66 vuoden ajan suuri joukko suomalaisia tieteen ja kulttuurin edustajia on oleskellut Suomen Rooman-instituutti Villa Lantessa.
Venny Soldan-Brofeltin maalaama italialaismaisema myytiin jokin aika sitten Bukowskin huutokapassa 4254 eurolla |
Esimerkiksi Juhani Aho vietti
Roomassa perheineen muutaman kuukauden. Ja
mikä olikaan viipyessä, kun luovaa työtä tekevät saattoivat työskennellä siellä 'etänä' ja saada vaikutteita tuleviin töihinsä.
Aho kävi Italiassa pari kertaa, ensin Roomassa
vuonna 1893 ja muualla Italiassa
1903-1904. Ahon vaimo,
taidemaalari Venny Soldan- Brofelt ja heidän poikansa Juha tekivät Aholle seuraa.
Kotiin palattuaan Aho totesi matkan vaikuttaneen häneen valtavasti. ”En minä muusta tiedä, mutta se ilma, se
ilma!” "Se oli kerrassaan hyödyllinen matka ja avasi minulle aivan uusia aloja. Ei minusta Ranska ja Pariisi taas tunnu läheskään niin viehättäviltä."
Eino Leino oleskeli Roomassa syksystä 1908 kevääseen 1909. Leinon matka kulki Tukholman, Kööpenhaminan, Berliinin,
Dresdenin ja Münchenin kautta Roomaan. Matkan
mahdollisti Leinon saama apuraha Suomalaisen kirjallisuuden
edistämisvaroista Danten Divina Commedia -teoksen
suomentamista varten. Hän myös opiskeli Roomassa intensiivisesti italiaa.
Itse vaikutuin Roomasta yli 40 vuotta sitten opiskeluaikoina. Sen reissun vuoksi tuli myös opeteltua italiaa,
ja harrastus jatkui muutaman vuoden. Nyt
siitä on iloa, kun Nizzassakin kuulee paljon italiaa ja Italia on niin lähellä,
että siellä tulee käytyä tämän tästä.
Yrjö Kaijärvi kiteyttää hyvin roomalaiset näkymät: ”Rooma on vanhaa muuria, lämpimän
kellanruskeaa, palatseja, pinjoja, seetripuita. Rooma on antiikin raunioita,
colosseum, kukkuloiden vihreää, Via Veneton iltaista valoa ja väriloistoa,
rikkauden ostohalua kiihoittavia kauppoja, nuoruutta ja kauneutta rakkauden
markkinoilla.” Muistiinpano 27.X.1964
Mika Waltarin näkemys täydentää edellistä: ”Rooma on
keltainen ja harmaa, - täynnä pölyistä aurinkoa ja huitovia ihmiskäsiä. Vain
hetken jaksan tuntea vieraan kaupungin hurmaa. Sitten kimeitten äänein kiljunta
ja kuumuus masentavat minut.” Yksinäisen miehen juna. 1929
Kuten arvata saattaa, ympäristö voi olla työskentelyn kannalta liiankin inspiroiva. Eino Leino tunnusti: ”Ensiksikin tekee Rooma itse voitavansa estääkseen työnteon. Päivä
päivältä vetää se yhä enemmän puoleensa. Kaikki aikakaudet myllertävät yhtaikaa
poloisen suomentajan aivokomeroissa. Huomaan jo nyt tulevani Rooma-hulluksi
niin kuin niin monet tuhannet ennen minua ovat tulleet.”
-Sama täällä, Eikka.
Leinon kanssa samaan aikaan Roomassa oleskeli muitakin tunnettuja suomalaisia, kuten Leinon
sydänkäpynen L. Onerva, Aarni Kouta, Santeri Ivalo, Onni Okkonen, Liisi
Karttunen ja Henry Biaudet,
joiden yhteiseen seuraelämään Leino otti osaa.
Divina
Commedian suomennustyön ohessa Leino työsti Roomassa myös näytelmäluonnoksia ja kirjoitti
matkakirjeitä Turun Sanomiin. Leino asui Roomassa Sacro Cuore -kirkon vieressä sijaitsevassa pensionaatissa.
Suomalaisturistin
tietenkin kuuluu tehdä pyhiinvaellus katsomaan rakennuksen seinässä olevaa muistolaattaa,
jossa todetaan italiaksi:
Tässä talossa
vuosina 1908-1909 suuri suomalainen runoilija Eino Leino käänsi Jumalaista
näytelmää Rooman universaalisuuden innoittamalla rakkaudella. Laatan ripustutti Rooman senaatti ja kansa
1971.’
Tällaista kunniaa ei monelle suomalaiselle kirjalijalle ole suotu. Muistolaattaa
voi ihailla osoitteessa Lungotevere Prati 17.
Näyttävätkö näkymät samoilta tänä
päivänä kuin sata vuotta sitten, kun Eino Leino, Juhani Aho ja muut siellä kävivät? Se piti itse käydä toteamassa muutamassa kohteessa.
Kolmessa päivässä ei ehdi edes raapaista
pintaa, joten oli keskityttävä muutamaan helppoon kohteeseen. Jos kaikissa Suvikummun mainitsemissa paikoissa
kävisi, kuluisi aikaa kuukausikaupalla. Jos aikaa on, se kannattaa tehdä. Koska Rooman keskusta on yhtä suurta ulkoilmamuseota, siellä jos missä tällainen menneitten aikojen Rooman-kävijöistä kertova teos toimii hyvin matkaoppaana.
Ihana Pincio
Monte Pincio oli aiemmilla reissuilla jäänyt väliin. Sitä ovat ylistäneet niin monet kirjailijat, että nyt sinne oli suunnattava ensimmäisenä.
Pinciolta avautuvia Rooman näkymiä
kehutaan kaupungin komeimmiksi. Aurinkoinen, keväinen sää olikin viime viikolla täydellinen Monte Pincioon tutustumisen kannalta.
”Nyt on Pincio maailman komein puisto. Sadat Italian
suurmiesten patsaat seisovat siellä pitkin pääteitä. Luonto on troopillinen:
palmuja, sypressejä, pinjoja, laakereita, eukalyptuksia. Ja entäs kukat! Siellä
on maailman ihanimmat kukat, kieloista
ja orvokeista lähtien. Kelpaa roomalaisten siellä rakkauttaan tunnustaa
satakielten laulun ja pääskysten viserrysten tahdissa. Monte Pinciolla on maailman suurenmoisin
näköala. Koko Rooma, kampagna, Rooman läheiset vuoret siintävät sinne. Sieltä,
jos mistä, pitää sanoa jäähyväiset, kentes ja varmasti monelta matkailijalta
ikuiset, ikuiselle kaupungille.” A.L.Hintikka, Ikuisen kaupungin vaikutuksen
vallassa. 1928.
”Mikä ilo onkaan esim.
jonakin auringoinpaisteisena aamuna tai illanhämyssä - varsinkin keväällä – kävely ylhäällä Monte
Pinciolla, jonka puiston laajapiirteisen suunnittelun on tehnyt aikoinaan itse
Napoleon, oikeita roomalaisvaistoja seuraten!” Onni Okkonen, Italian
taidekaupunkeja. 1925.
”Monte Pincio on nyt vihreä ja ihana. Luulen, että tulen
nousemaan sille joka päivä, koska sen kauniimpaa näköalaa ei varmaan aukea
mistään.” Albert Edelfelt, kirje Alexandra Edelfeltille, maaliskuu 1876.
Paikkaa ei turhaan kehuta. Se on edelleen viehättävä. Puiston näköalatasanteelta avautuu laaja
näkymä yli koko Rooman, kuten ylinnä oleva kuva osoittaa. Itse puistokin on suosittu. Siellä voi vaikkapa vuokrata polkupyörän tai
nelipyöräisen poljettavan ajopelin, jonka kyytiin mahtuu 2-4 henkeä. Sitä käyttäen on näppärää kierrellä Pinciolla
ja viereisessä Villa Borghesen puistossa. Paikalla on myös kohtuuhintaisia
ravintoloita. Toiseen kertaan jäi kuitenkin meno terassiravintolaan, jossa olisi
voinut aterioinnin ohella nauttia upeista näkymistä.
Rappioromantiikkaa Monte Pincion puistossa. Kuva ei ole kaatopaikalta vaan puiston kävelytien varrelta. |
Harmi kyllä, upea (Okkosen mukaan siis Napoleonin suunnittelema?) puisto on
hieman turhan rennossa - jos missään - hoidossa.
Esimerkiksi monet penkit ovat
yhtä raunioina kuin niin moni muukin Rooman nähtävyys, silti edelleen
paikoillaan. Se joka uskaltautuu heikkokuntoisille penkeille istumaan, lähtee ehkä tikkuja takapuolessaan eteenpäin.
Puistossa on myös kuuluisa vesikello, joka oli esillä vuoden 1889 maailmannäyttelyssä. Kenties se on joskus näyttänyt oikeaa aikaakin. Vaikka sitä on korjattu muutama vuosi sitten, ei dominikaani-isä Giambattista Embriacon suunnittelema ja valmistama peli oikein pelitä. Vesi kylläkin kiertää siinä, mutta ajan näyttäjäksi ei kellosta ole.
Viime viikolla puistossa oli jonkin verran turisteja ja jokunen turistiryhmä, nuorisoa ja muita paikalliselta vaikuttavia kävijöitä, yksi taidemaalari ikuistamassa maisemaa, sellonsoittaja ja kitaransoittajia sulostuttamassa tunnelmaa ja keräämässä ruokarahoja.
Pinciolta matka jatkui kirjailijoiden jalanjäljissä kevytlounaalle kuuluisaan Caffe Grecoon, Espanjalaisten portaiden juureen. Siitä seuraavassa postauksessa.
PS. klikkaamalla kuvaa, se näkyy isompana
PS. klikkaamalla kuvaa, se näkyy isompana
Huokaus! ja Kiitos Tuula.
VastaaPoistaPaljon olette saaneet irti ja "paperille"! Mukavaa luettavaa jälleen kerran. Me käytiin kerran tutustumassa San Calliston katakombeihin ja se oli kuumana kevätpäivänä mukava kohde - jos nyt hautakammioista voi näin sanoa. Ajalta jolloin kristityt haudattiin maan alle vähän toisella tavalla kuin nykyään.
VastaaPoista