Moskeija, Marenkikakku vai Munakenno?
Varsin nopeasti kuitenkin selvisi, että kyseessä oli katoliselle pyhimykselle pyhitetty kirkkorakennus. Isompi yllätys oli, että erittäin modernilta vaikuttava rakennus oli suunniteltu jo 1920-luvulla. Ilmakuvia katsoessa olen näkeväni rakennuksessa jopa jotain samaa kuin suomalaistaustaisen Antti Lovagin 70-lukulaisessa luomuksessa, jonka hän suunnittelli Pierre Cardinille (se on muuten parhaillaan ostettavissa 300 miljoonalla eurolla).
Google Earthin ilmakuvasta ei välttämättä arvaisi että valkoinen kupliva rakennus on yli 80 -vuotias kirkko |
Kirkon peruskivi
muurattiin jo ennen ensimmäistä
maailmansotaa vuonna 1914. Silloinen arkkitehti oli nizzalainen Louis Castel, joka on suunnitellut myös Nizzan keskustassa olevan Saint-Pierre-d’Arènes -kirkon. Kyseinen temppeli tunnetaan nyttemmin esimerkiksi eläinmessuistaan ja värikkäästä innovatiivisesta papistaan Per Gillesistä (ks.esim. blogini 10.10.2016).
Pyhän Jeanne d'Arcin kirkostakin olisi tullut perinteisen näköinen ellei arkkitehti olisi ehtinyt kuolla ennen kuin hankkeessa päästiin perustuksia pidemmälle. Kirkon rakentamista viivästytti myös ensimmäinen maailmansota sekä se, että maaperää tutkittiin. Tässä kohdin maaperä on huokoista ja alueella oli paljon lähteitä. Lähteistä muistuttaa edelleen korttelin nimikin Fuon Cauda (kuuma lähde).
Pyhän Jeanne d'Arcin kirkostakin olisi tullut perinteisen näköinen ellei arkkitehti olisi ehtinyt kuolla ennen kuin hankkeessa päästiin perustuksia pidemmälle. Kirkon rakentamista viivästytti myös ensimmäinen maailmansota sekä se, että maaperää tutkittiin. Tässä kohdin maaperä on huokoista ja alueella oli paljon lähteitä. Lähteistä muistuttaa edelleen korttelin nimikin Fuon Cauda (kuuma lähde).
1920-luvulla alkoi vihdoin tapahtua. Seurakunnan uusi pastori Père Lemaire
oli kiinnostunut uudesta modernista
tyylisuunnasta, Art Decosta. Hän löysi nuoren pariisilaisen arkkitehdin Jacques Droz’n (1882-1955), joka edusti modernia
suunnittelua. Droz sai tehtäväkseen suunnitella kirkko uudelta
pohjalta. Hän ehdotti käytettäväksi betonia ja uudenlaisia muotoja.
1933 valmistunutta Ste Jeanne d’Arcin kirkkoa pidetään Drozin päätyönä. Se on ensimmäisiä betonista tehtyjä kirkkoja. Voi
vain hämmästellä, että idea meni läpi kaupungissa, jossa oli joka
korttelissa perinteisen kirkon näköinen kirkko eikä yhtään oudon
näköistä. Nykypäivänäkin noin räväkkää kirkkorakennusta voisi olla haasteellista saada hyväksytyksi.
Alun alkaen kirkon piti olla omistettu pyhälle Lambertille, alueen suojeluspyhimykselle, jonka mukaan nimetty katu kulkee kirkon ohi. Mutta sattui kuitenkin niin, että kirkon rakentamisen aikoihin Jeanne d’Arcista tuli pyhimys. Uusi kirkko päätettiin pyhittää hänelle. Siitä johtuen kirkon sisäänkäynnin yläpuolella on hieman poikkeuksellinen risti, joka on saanut muotonsa Jeanne d’Arcin miekasta.
Sainte Jeanne d'Arc |
Alun alkaen kirkon piti olla omistettu pyhälle Lambertille, alueen suojeluspyhimykselle, jonka mukaan nimetty katu kulkee kirkon ohi. Mutta sattui kuitenkin niin, että kirkon rakentamisen aikoihin Jeanne d’Arcista tuli pyhimys. Uusi kirkko päätettiin pyhittää hänelle. Siitä johtuen kirkon sisäänkäynnin yläpuolella on hieman poikkeuksellinen risti, joka on saanut muotonsa Jeanne d’Arcin miekasta.
Aiheesta googlaaminen antoi tulokseksi myös mielenkiintoisen
haastattelun. Haastateltavana on Cannesin arkkitehtikoulun professori Mme Pellissier, joka on perehtynyt tämän kirkon
rakentamiseen. Hän näkee kirkon tyylissä yleiskristillistä
symboliikkaa sekä goottilaisia ja bysanttilaisia vaikutteita.
Kirkon muodoilla on tavoiteltu Art Decon henkeä, joka ammentaa primitiivisestä kulttuurista. Drozia innoitti afrikkalaisten savimajojen muotokieli, jota hän sovelsi sokeritopan muotoisiin kupoleihin. Ne poikkesivat merkittävästi totutuista kirkkojen kupolien muodoista. Uutta oli myös tekniikka jolla betoni tehtiin.
Jokin aika sitten mainitsin blogissani, että Belle Epoquen aikoihin rakennetun Cannesin Carlton-hotellin kupolien mallina sanotaan olleen La Belle Oteron rinnat. Vaikka Jeanne d'Arcin kirkko onkin naiselle omistettu pyhättö ja kupolien kaaret silmissäni näyttävät varsin samantyppisiltä ellipsin kaarilta kuin Carltonin kupoleissa. ei kirkossa noin lihallinen vertaus tietenkään olisi sopivaa. Ja onhan sokeritoppa myös värinsä puolesta sopiva esikuva,
Onkohan näillä pikku torneilla muuta virkaa kuin koristaa kirkkoa? |
Vanhassa postikortissa kirkon sävy on selvästi harmaa. Oikeanpuoleisten kupolien alla olevat ikkunatkin ovat hieman eri muotoiset nykyisin. |
Arkkitehti oli suunnitellut kirkon väriksi Afrikan savimajoista tutun okraan vivahtavan värin, mutta sitä ei betonista onnistuttu toteuttamaan.
Vanhoissa kuvissa näkyy, että kirkko
oli aiemmin nykyistä tummempi. Se maalattiin valkoiseksi vasta 1980-luvulla. Se innosti kansaa kutsumaan rakennusta marenkikakuksi.
Värivalinnalla ei siis noudatettu arkkitehdin alkuperäistä ajatusta, vaan
siihen vaikuttivat muut historialliset syyt. Kirkko suunniteltiin jo vuosisadan alussa Belle
Epoquen aikana, jolloin Euroopan aristokraatit innostuivat talvehtimaan Nizzassa ja
rakentamaan kaupunkiin huviloita ja
hotelleja. Professori Pellissierin mukaan
vuosien 1860 ja 1914 välillä talvehtijat ottivat Nizzan huviloihinsa mallia
kylpyläkaupungeista kuten
Baden-Badenista. Sen vuoksi huviloista
tuli valkeita eikä niissä käytetty Rivieralle
tyypillisiä keltaista, okraa ja punaista. Onkin kiintoisaa, että Jeanne d’Arcin kirkko yhdistetään tällä tavoin ulkomaalaisiin yläluokkaisiin talvehtijoihin ja
heidän huviloittensa väritykseen.
Aristokraatit rakensivat huviloita kaupungin laidoille erityisesti Cimieziin ja Musiciensin alueelle. Kirkko onkin lähellä osittain Cimiezin puolelle sijoittuvaa goottilaishenkistä valkoista Valrosen linnaa, jonka venäläinen paroni Von Derwies rakennutti 1880-luvulla.
Aristokraatit rakensivat huviloita kaupungin laidoille erityisesti Cimieziin ja Musiciensin alueelle. Kirkko onkin lähellä osittain Cimiezin puolelle sijoittuvaa goottilaishenkistä valkoista Valrosen linnaa, jonka venäläinen paroni Von Derwies rakennutti 1880-luvulla.
Kirkon sisällä olevat freskot, lasimaalaukset ja veistokset
ovat arkkitehdin taiteilijaystävien käsialaa. Komeat seinämaalaukset on maalannut Eugène
Klémentieff (1901-1985), Venäjän vallankumousta paennut
taiteilija. Maalauksissa on sekä kubismin että venäläisten ikonien vaikutteita. Lasimaalaukset taas antavat itämaisen säväyksen. Kirkossa olevat veistokset on tehnyt Carlo Sarrabezolles (1888 – 1971), jonka käyttämää tekniikkaa ei Pellissierin mukaan kukaan muu liene käyttänyt.
Jean d'Arcin kirkko sisällytettiin vuonna 1992 historiallisten
monumenttien luetteloon. Ainutlaatuisuudestaan ja merkittävyydestään huolimatta se tunnetaan huonommin kuin useimmat muut Nizzan merkkirakennukset.
Kirkko on avoinna tiistaisin, keskiviikkoisin, torstaisin ja lauantaisin klo 9 - 11.45, perjantaisin klo 9 - 10.45 sekä maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 15 - 18, jolloin siellä järjestetään messu. Aukioloaika kannattaa vielä varmistaa tältä sivulta jossa kerrotaan mitä Jeanne d'Arcin kirkossa tapahtuu.
Kirkon osoite on 86 avenue St Lambert.
Vertaamalla vanhassa postikortissa olevaa ilmakuvaa ja Google earthista kaapattua ilmakuvaa samasta kohdasta voi nähdä, kuinka paljon jo ennestään täyteen rakennettu alue on tiivistynyt. |
Lue lisää
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita.