Välimeren alueen kestävän kehityksen mallikaupunki?
Ai ettäkö Nizzasta Välimeren
alueen kestävän kehityksen mallikaupunki?
Niin luvataan kaupungin melko tuoreessa tiedotteessa.
Innostuin viime blogissa
uuden bisnes- ja asuinalueen Eco Valléen nimen perusteella tutustumaan
aiheeseen, näin maallikon näkökulmasta. Siinä yhteydessä ilmeni, että tuo läntinen kaupunginosa ei vielä
olekaan koko totuus. Nizza kaavailee - ei enempää eikä vähempää kuin ryhtyvänsä koko laajan Välimeren alueen ekokaupungin malliksi.
WAU!
Nizzassa panostetaan varsinkin kolmeen asiaan: kestävään
kehitykseen, terveysasioihin ja matkailuun, digitaaliseen kehitykseen samalla
nojautuen.
Kaupungin
tiedotteissa vilahtelee sanoja Ville
durable, Eco quartier, Development durable, Ville verte . Löytyypä maininta kaupungin
kehittämisstrategiasta, jossa tukeudutaan
luonnonympäristön, historiallisen ja kulttuurisen perinnön
säilyttämiseen. Kestävän kehityksen politiikkaa sovelletaan kaikilla
alueilla julkisesta liikenteestä uusiin rakennuksiin.
Tämäkin taitaa olla ex-pormestari Estrosin ajamaa asiaa
kuten tuo Ekolaaksokin. Nizzassa, jossa kaupungin pääasiallinen elinkeino on
matkailu, onkin fiksua huomata, että modernit turistit yhä enenevässä määrin ovat
kiinnostuneet kestävän kehityksen
huomioon ottavasta matkakohteesta, ekoilusta ja vihreistä arvoista.
Vasta haalean vihreä
Tokihan nyt on vielä kyse vasta suunnitelmista ja
aikeista.
Etenkin liikennejärjestelyt ovat keskeisiä kestävän kaupungin elementtejä. Sellaisia ovat kävelyn ja pyöräilyn helppous ja toimiva julkinen liikenne.
Oikeassa nizzalaisten arjessa on toistaiseksi kyse kaupungista, jossa julkinen liikenne on lähes irvikuva siitä, mitä odottaisi ekokaupungin julkiselta liikenteeltä.
Etenkin liikennejärjestelyt ovat keskeisiä kestävän kaupungin elementtejä. Sellaisia ovat kävelyn ja pyöräilyn helppous ja toimiva julkinen liikenne.
Oikeassa nizzalaisten arjessa on toistaiseksi kyse kaupungista, jossa julkinen liikenne on lähes irvikuva siitä, mitä odottaisi ekokaupungin julkiselta liikenteeltä.
Jätehuoltokaan ei taida olla ihan huippua: joka yö jäteautot
käyvät paukuttelemassa kaikki kaupungin roskikset tyhjiksi. Jo pelkkä
jätteen keruusta aiheutuva hiilijalanjälki ja melusaaste on suurempaa kuin
vaikkapa Helsingissä. Eikä lajittelussa ole biojätteelle muuta paikkaa kuin se
samainen sekajätepönttö johon heitetään myös metallit, osa muoveista ja muu
sekalainen.
Kierrätyskin esimerkiksi kirpputorien kautta tai uusiokäyttönä vaikuttaa vaatimattomammalta kuin mihin suomalainen on tottunut ja meilläkin on paljon petrattavaa.
Lämmitysenergiankin säästö on mitä sattuu. Taloyhtiössämme keskuslämmitys paahtaa marras-huhtikuun aikana vaikka ulkona olisi lähes parikymmentä astetta eikä patteritermostaateista ole kuultukaan. Yksinkertaiset ikkunalasit eivät viileillä ilmoilla pidä lämpöä sisällä, mutta harakat ovat varmaan kiitollisia.
En menisi myöskään vannomaan, että nizzalaistoimistoissa sovelletaan mitään WWF:n Green Office-sertifikaatin tapaista, jollaiseen Suomessa jo vajaan 10 vuden aikana on monilla työpaikoilla sitouduttu. Jokunen paremman luokan nizzalaishotelli kuitenkin on mennyt vastaavaan
hotellien viherrykseen mukaan ja niille on myönnetty Suomen joutsenmerkkiä
vastaava EU:n Ecolabel-merkki, kruununjalokivi Negresco etunenässä.
Nizzan tie välimerelliseksi ekomallikaupungiksi on vielä alussa |
Määritelmä joustaa
Mutta toisaalta, ekokaupungin käsite ei ole aivan tiukkarajainen. Olen ymmärtänyt, että riittää, kun ympäristörasitetta on yritetty pienenentää kaupunkisuunnittelulla, ekorakentamisella,
uusiutuvan energian tuotannolla sekä joukkoliikenteellä ja kevyellä
liikenteellä. Ekokaupungin
energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen tulee olla tavallista
kaupunkia pienemmät. Ja tähänhän Nizzassakin selvästi pyritään.
Soleil, soleil
Ja kuka tietää, vaikka Nizza yllättäisi ja todellakin olisi
pian Etelä-Euroopan suunnannäyttäjä kestävään kehitykseen liittyvissä
kysymyksissä. Johan Ekolaaksokin on konkreettinen näyttö siitä, että yritystä on. Kunhan vain kaikki lupaukset toteutuisivat niin hyvä tästä tulee.
Ranskassa on myös otettu sellaisia edistysaskeleita, joista
meilläkin Pohjolassa voisi olla opittavaa. Siellä on viime aikoina esimerkiksi
paneuduttu aurinkoenergian hyödyntämiseen. Onkin oikeastaan ihmeellistä, että
noin aurinkoisessa paikassa on vasta hiljattain keksitty hyödyntää
ilmaista energialähdettä, aurinkoa. Nyt siitä on tehty pakollista liikerakennusten kohdalla. Tuore laki
edellyttää, että kaikkien uusien liikerakennusten katolle täytyy rakentaa viherkatto tai aurinkovoimala. Nizzan ekolaaksoon niitä tietenkin tulee
paljon.
Jotain olikin pakko tehdä, sillä maata ovat piinanneet
tuhoisat tulvat jo monena vuonna. Viime vuoden syksyllä Rivieralla hukkui
autoihinsa tai sänkyihinsä monia ihmisiä, kun rankkasateiden tuoma vesi meni
talojen alakertoihin ja autotalleihin. Tulvien syyksi mainittiin liika
rakentaminen. Kun betoni on vallannut kaupungit, sadevedelle ei ole paikkaa
mihin imeytyä. Viherkatoista saadaan toivottavasti apua tähän ongelmaan.
Aurinkopaneeleita on yhä enemmän myös yksityistalouksissa. Olen
kuullut, että paikallinen energialaitos ostaa kaiken yksityistalouksien paneelien
tuottaman aurinkosähkön ja aurinkopanelistit
kuten muutkin maksavat sitten käyttämästään energiasta. Ilmeisesti tämä kuitenkin on kannattavaa
kaikille osapuolille.
Eikä siinä kaikki. Uutiset kertoivat, että Alankomaiden ja
Etelä-Korean tavoin Ranska tavoittelee aurinkopaneeliteiden rakentamista.
Tavoitteena on noin tuhat kilometriä
sähköä tuottavia katuja. Sillä määrällä aurinkopaneelikatuja saataisiin tuotettua
sähköä noin kahdeksalle prosentille Ranskan asukkaista. Viiden vuoden kokeilun
jälkeen tiedetään, miten 6,5
millimetrin paksuiset, kadun pintaan liimattavat paneelit kestävät liikennettä.
Nizzan tähänastiset liikenteelliset ekoteot liittyvät lähinnä autoiluun
ja pyöräilyyn.
Joitakin vuosia sitten saatiin sähköautoja auto bleu, joita voi vuokrata erityisistä latauspisteistä samaan tapaan kuin kaupunkipyöriä.
Joitakin vuosia sitten saatiin sähköautoja auto bleu, joita voi vuokrata erityisistä latauspisteistä samaan tapaan kuin kaupunkipyöriä.
Sähköautoja näkee liikenteessä vielä suhteellisen harvoin,
sen sijaan siniset kaupunkipyörät Vélo
bleu – ovat kovassa käytössä. Lisäksi rakenteilla on yksi uusi raitiotielinja ja paikallisjuna-asema
lentokentän läheisyyteen.
Siniset kaupunkipyörät ovat erittäin suosituttuja |
Viherteoilla kaunistetaan kaupunkia
Tämän vuosikymmenen toistaiseksi upein viherteko oli kolmisen
vuotta sitten valmistunut kaupungin ylpeyden aihe, Promenade de Paillon –puisto.
Se rakennettiin entisen, varsin ruman bussiaseman paikalle. Se on jatkeena aiemmalle puistoalueelle,
joka samalla pantiin täysin uusiksi. Siitä tuli kertaheitolla kaupunkilaisten
olohuone. Se toteuttaa upeasti niitä ekoilun tavoitteita, joilla myös halutaan
luoda ihmisille yhteisiä oleskelupaikkoja ja lisätä yhteisöllisyyttä.
Promenade de Paillon |
Nyt viherrakentamisessa on vuorossa rantapromenaadi, josta
tehdään entistä hienompi ja viihtyisämpi. Tosin vilkasliikenteisestä rantatiestä
saattaa kaunistamisesta huolimatta helposti
tulla mieleen moottoritie, onhan siinä kuusi ajokaistaa…
Ruokahävikki kiertoon
On ranskalaisista nytkin jo osittain myös edelläkävijöiksi jäteasioissa. Maa sääti maailman ensimmäisenä maana lain, joka kieltää supermarketteja hävittämästä elintarvikkeita, jotka ovat aiemmin päätyneet roska-astiaan viimeisen myyntipäivän lähestyessä. Laki velvoittaa isot supermarkettiketjut joko lahjoittamaan myymättä jääneet elintarvikkeet hyväntekeväisyysjärjestöille tai lähettämään ne kompostoitavaksi. Mikäli supermarketit rikkovat uutta lakia, vastuuhenkilöt voivat saada jopa 70 000 euron sakot tai vankilatuomion.
Seuraavaksi mietitään miten vähennetään ravintoloiden, leipomoiden sekä koulu- ja työpaikkaruokaloiden ruokahävikkiä.
Myös Suomessa eduskunnalla on käsittelyssä vastaavantyyppinen lakiehdotus.
Saapa nähdä, onko Nizzaan tulossa Helsingin tapaan hävikkiruokaa hyödyntäviä ravintoloita Sopisi hyvin ekokaupungin imagoon.
Ruuaksi kelpaamatonta kotitalouksien biojätettä ei ilmeisesti hyödynnetä systemaattisesti. Nyt kesällä 2016 kuitenkin uutisoitiin, että Pariisissa aletaan kokeilla korttelikohtaista kompostointia.
Rakentaminen näkyvin ekoilukohde
Myös muualla kuin Nizzan Ekolaaksossa olevia uudiskohteita markkinoidaan erilaisilla ekologisuuteen/ympäristöystävällisyyteen
liittyvillä ominaisuuksilla. Onpa myynnissä oleville uusille ympäristöystävällisille asuinrakennuksille oma nettiportaalinsakin.
Asuntojen markkinoinnissa Ranskassa hyödynnetään ehkä Suomea paremmin
ekologisuutta. Ainakin jos verrataan tuoreeseen Hesarin asuntoliitteeseen, jossa ainoastaan yhden kohteen mainonnassa
mainittiin kertaalleen sana ekologisuus. Se sijaitsee Kivistössä, viimevuotisen
asuntomessualueen tuntumassa.
Green Officekaan ei
ole enää aivan tuntematon käsite Nizzassa. Ekolaaksoon on nimittäin rakenteilla Green Officeksi nimitettävä rakennus,
ellei useitakin. Kyseisestä rakennuksesta pyritään kehittämään
uusia standardeja toimistotilojen ekorakentamiselle.
Kuvista päätellen tuolla kyllä kelpaa työskennellä! Suurin Ranskaan toteutettava
positiivisen energian rakennus on tulossa Rueilleen. Rakennuksen arkkitehti Jean-Michel Wilmotte tunnetaan myös Nizzan stadionin suunnittelijana.
Ekokortteli kohoaan pian naapuriinkin
Pian
meillä on henkilökohtaisesti tilaisuus tarkkailla
ekorakentamista lähietäisyydeltä. Naapuriimme on näet päätetty
rakentaa ekokortteli vanhan jalkapallostadionin tilalle. Työt on juuri aloitettu. Ensimmäiseksi tehdään
arkeologisia kaivauksia. Kuvista ja muusta informaatiosta päätelleen ekokorteli sisältää samanlaisia elementtejä mutta pienemmässä mittakaavassa kuin Eco Valléessa rakenteilla oleva isompi alue. Tästä myöhemmin lisää.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita.