Nizzan Eco-Vallée = betonilaakso?
Viimeksi tuli hehkutettua Milanon
tulevaisuuteen suuntaavia asuinalueita. Siitä lähti ajatus vilkaista, mitä netistä löytyy aiheista Tulevaisuuden kaupunki
ja Nizza. Nizzahan tunnetaan hohdokkaana
turistikohteena ja entisaikojen
aristokraattien talvisena asuin- ja juhlintapaikkana, ei niinkään
modernin ympäristöajattelun tyyssijana.
Tein tähän muutamia maallikon
muistiinpanoja Nizzan uudesta aluevaltauksesta, rakenteilla
olevasta läntisestä ekokaupunginosasta, Eco Valléesta. En
kylläkään ole nähnyt sitä vielä paikan päällä. Eikä sinne kannata heti mennäkään ekskursiolle, mutta joskus
vuoden, parin päästä alue tarjoaa ehkä ekoarkkitehtuurin alalta
jotain uutta ihmetteltävää, kenties ihastelua herättävää.
Älykästä rakentamista
Eri puolilla maailmaa on harrastusta
ympäristöystävälliseen ja vihreään rakentamiseen. Netissä
esitellään mitä ihmeellisimmän näköisiä ekopilvenpiirtäjiä,
ekologisia rakennuksia ja ekokaupunkihankkeita. Ekokaupungit ovat osin pakostakin
tulevaisuudessa yhä välttämättömämpiä siedettävän
elinympäristön säilyttämisen kannalta.
Suomi ei ole mitenkään jälkijunassa
tässä ajattelussa. Yksi ekokaupunki on esimerkiksi valmistumassa Helsingin
Kivistöön, toinen pian päättyvä projekti on Tekesin hanke
Älykäs kaupunki, Smart city.
Ohjelmassa haetaan ideoita, jotka tuovat ratkaisuja kaupunkien
tarpeisiin, ja joilla on kansainvälistä markkinapotentiaalia.
Älykkään kaupungin pääteemoiksi mainitaan älykäs
liikkuminen, älykäs rakennus, älykäs energia ja älykkäät
palvelut.
Smart citeissä pyritään
ekotehokkuuteen ja elämänlaadun parantamiseen. Teemat ovat lähellä
ekokaupunkiin liitettyjä ominaisuuksia. Smart city -käsite
ymmärretään väljästi kuvaamaan kaupunkien innovatiivista
kehitystä informaatio- ja kommunikaatioteknologiaa hyväksikäyttäen.
Ekokaupunkikäsite on samansuuntainen.
Siihen yhdistetään energiatehokkuus, tehokas kierrätys,
liikennejärjestely, jossa käveleminen on ensisijainen
liikkumismuoto, toiseksi pyöräily ja kolmanneksi julkinen
joukkoliikenne. Ekokaupungin asuinalueet ovat hyvien kulkuyhteyksien
varrella, vihreitä ja viihtyisiä, asunnot kohtuuhintaisia.
Ympäristönsuojelu ja ekologinen kestävyys ovat tietenkin tärkeitä.
Yritysten kanssa tehdään yhteistyötä, jotta ne saastuttaisivat
mahdollisimman vähän.
Varin laaksossa ekoillaan
Edellä mainittuja ekokaupungin ja
Smart cityn tavoitteita löytyy myös Nizzan Eco Valléesta.
Ilmankos se onkin saanut Ville de demain –rahoitusta
(Tulevaisuuden kaupunki) , jota Ranskan valtio
antaa innovatiivisille rakennushankkeille. Laakson nimikin viittaa
siihen, että kyseessä olisi ympäristö, jossa ekologisuus on
tärkeässä roolissa.
Nizzan ex-pormestari Christian Estrosi
lanseerasi joitakin vuosia sitten Eco-Vallée –hankkeen ollessaan
aluekehitysministerinä. Hän ylpeili myöhemmin, että veti
ministerinä tuolloin kotiinpäin. Viime vuosina Var-joen
laaksoon onkin jo noussut muutama ekorakennuskohde. Voi olla, että
Eco-määre on hieman vuosien saatossa uutisoinnissa jäänyt
taka-alalle, mutta ei se hävinnyt ole. Hankkeella on omat
nettisivunsakin, joilta voi seurata miten projekti edistyy.
Huomisen laboratorio ja betonilaakso
Nizzan Ekolaakso- projektin kerrotaan
tavoittelevan ekologista mallia rakentamisen, asukkaiden ja
työntekijöiden parhaiden liikenneratkaisujen suhteen,
autonomisuutta energian kulutuksessa sekä ylipäätään älykkään
tulevaisuuden kaupungin koekappaleena toimimista. Tai kuten Estrosi
määritteli, se olisi Huomispäivän Ranskan laboratorio.
Ekolaaksoon nousee mm. korkeita
kerros- ja toimistotaloja, joissa on otettu huomioon ympäristöarvot
ja moderni ympäristöteknologia. Ekolaaksoa nimitetään myös
Nizzan Piilaaksoksi sinne tulevan/suunnitellun modernin teknologian
vuoksi.
Ekolaaksoon tulevat yritykset ovat myös
mainostaneet panevansa rakentamisessa paremmaksi kuin ympäristönormit
vaativat. - No, kaipa Ekolaakso olisikin aika yliampuva nimi, jos
laaksoa rakennettaisiin noudattamalla normeja vain rimaa hipoen, kuten rakentamisessa
yleensä on tapana. Ekolaakson esitteessä maalaillaan vihrein
sävyin uljasta tulevaisuudenkuvaa, joskin vihreys taitaa kasvaa
paljolti betonin päällä... Tänne kaavaillaan 50 000 uutta
työpaikkaa ja 4400 asuntoa.
Jotkut ovat heittäneet ilkeästi
arvion, että Estrosi peittää ekokaupunkinsa betonilla. Myös EU
kyseli projektin ekologisuuden perään. Projektin vuoksi paljon
viljelysmaata ja luontoa häviääkin betonin tieltä.
Ekoa on varmaankin esimerkiksi se, että
koko Eco Valléehen on ilmoitettu istutettavan 1500 puuta. Kun vertaa
määrää Milanon Porta Nuovaan, jossa pelkästään kahteen Bosco
verticalen pilvenpiirtäjään sanotaan istutetun 2000 puuta (ks.
edellinen postaukseni), ei 1500 puuta yhtäkkiä vaikutakaan kovin
suurelta määrältä.
Tuli Eco Valléesta miten ekologinen
tahansa, Nizzassa ainakin osataan hyödyntää tehokkaasti jo pelkkiä
suunnitelmia: Eco Vallee mainitaan yhdeksi kymmenestä valtista,
miksi juuri Nizza kannattaa valita kongressipaikaksi. Itse asiassa Nizza taitaa tavoitella mainetta Välimeren ja
Etelä-Ranskan alueen kestävän kehityksen mallikaupunkina.
Ensimmäiset Ekolaakson rakennukset jo käytössä
Milanon tavoin Nizzan ekokaupunginosaan on tulossa maineikkaiden arkkitehtien suunnittelemia rakennuksia. Kovasti hehkutetaan esimerkiksi Ranskan johtavan arkkitehdin Jean Nouvelin toimiston suunnittelemaa kahta jo rakenteilla olevaa Pleiade -rakennusta. Nizza haluaa muutenkin omia osansa Nouvelin hohdokkaasta maineesta: jo kahdeksan vuotta sitten kaupunki antoi kaupungin itäpuolelta Nouvelin käyttöön Boronin Batterie-linnoituksen. Siitä tulisi jonkinlainen arkkitehtuurin koulutus- ja näyttelytila. Projektin käynnistyminen antaa vielä odottaa toteutumistaan ainakin pari vuotta. Huippuarkkitehdilla lienee niin monta isompaa rautaa tulessa ympäri maailmaa, että tähän ei ole päästy käsiksi.
Parhaillaan rakennetaan Ekolaaksoon
Meridian kaupunginosaa, jota nimitetään myös teknologiapuistoksi.
Sinne on tulossa l'institut méditerranéen du risque, de
l’Environnement et du développement durable eli Välimeren
alueen riskien, ympäristön ja kestävän kehityksen instituutti.
Arbora |
Jean-Paul Gomisin suunnittelemassa
Arborassa, ensimmäisessä Ekolaakson asuinkerrostalossa, on asuttu
jo muutama vuosi. Pari vuotta sitten Nice Matin uutisoi, että
Arborassa oli yksi jos toinenkin asia pielessä.
Myyntiesitteissä
rakennusta ylistettiin avant gardeksi, jossa piti olla suuri
energiatehokkuus ja suuret säästöt energian kulutuksessa sekä
suuri asumismukavuus.
Todellisuudessa aurinkopaneelit eivät
toimineetkaan, yhteisissä tiloissa oli liian kuuma, lämmintä vettä
ei aina ollut, terassien viemärit eivät toimineet, ulkokatoissa oli
vesivahinkoja, rännit ruostuivat, luvattua viherkattoa ei tullut
yms. Syylliseksi ongelmiin nimettiin huono, osaamaton isännöinti.
Toivottavasti lastentaudit on saatu jo kuriin tässä upean
näköisessä rakennuksessa.
Nyt odotellaan Jean Nouvelin
suunnittelemien Pleiade-kerrostalojen valmistumista.
Pleiade |
Niissä mainostetaan olevan ekologisia ratkaisuja. Taloihin on tulossa
esimerkiksi trendikästä viherseinää. Siitä puhutaan
pystysuorana viheralueena, jossa asukkaat voivat liikkua ja ihailla
samalla maisemia jotka avautuvat alas laaksoon. Eli samanlaista
ajattelua kuin Milanon Bosco verticale – kerrostaloissa.
Vihreys
näyttää olevan maailmalla laajassa suosiossa etenkin pystysuoraan
rakennettavassa muodossa. (Siinähän säästyy tonttimaata
esimerkiksi ekoasujien autopaikoille.)
Pleiadessa
on osa asunnoista kunnan omistamia vuokra-asuntoja. Osa on
omistusasuntoja, joiden hinnat ovat kohtuulliset ottaen huomioon että
kyseessä on huippuarkkitehdin suunnittelema uusi, innovatiivinen
rakennus, joka on ympäristöystävällinen. Toisaalta mielestäni jo kuvien perusteella voi huomata, että nyt ei rakenneta
kaupungin kalleimpia eikä mielikuvituksellisimpia luomuksia.
Philharmonie de Paris |
Nouvelia luonnehditaan arkkitehtuurin
New age –guruksi (mitä se sitten tarkoittaneekin). Viimeksi olen päässyt
ihastelemaan hänen aikaansaannostaan Pariisissa, jossa viime vuonna
valmistui Pariisin filharmonian ultramoderni rakennus.
Teräspäällysteinen, mielikuvituksellisen muotoinen monumentti on
tuore osoitus siitä, että kulttuurimaassa kulttuurirakennuksiin
panostetaan, vaikka ajat olisivat huonohkotkin. Ranskassa tehdään
mieluusti merkittävistä kulttuurirakennuksista arkkitehtuuriltaan
niin puhuttelevia, että niissä on ihmettelemistä tulevillekin
sukupolville.
Ekoikea
Paikallinen yritysmaailma on
pullikoinut kynsin hampain kaikkia Ikean Cote d'Azurin suuntaan
kohdistuneita pyrkimyksiä vastaan. Nizzalaiset ovat joutuneet
menemään Touloniin ja Marseilleen saadakseen kotiinsa Ikean
kalusteita. Eco Valléesta löytyi lopulta sopiva tontti Ikealle. Jo
kertaallen lykätty rakentamisen dead line tuli ja meni tänä vuonna,
rakentamista on nyt myöhästetty ainakin kahdella vuodella. Ei ihme, että jotkut eivät usko sen toteutuvan lainkaan.
Vastustajia riittää, joskaan ei
asiakkaissa. Milloin vedotaan työpaikkojen häviämiseen, milloin
ekologisuuteen, milloin liikenneongelmiin. Ekolaakson Ikealle onkin
asetettu ties mitä erityisvaatimuksia rakennuksen ulkonäön ja
rakentamisen suhteen, joihin se ilmeisesti on suostunut.
Arkkitehdiksi on saatu viereisen Allianz Rivieran stadionin
suunnittelija Jean-Michel Villemotte. - Sikäli turvallinen
valinta, että stadion-hankkeesta ei taidettu pahemmin valittaa.
Toisaalta Ikea myös haluaakin profiloitua kaikkialla kestävän kehityksen kannattajaksi kuten yrityksen nettisivuilta voi lukea. Sopii siten hyvin ekolaaksoon.
Toisaalta Ikea myös haluaakin profiloitua kaikkialla kestävän kehityksen kannattajaksi kuten yrityksen nettisivuilta voi lukea. Sopii siten hyvin ekolaaksoon.
Ei ole mitenkään yllättävää,
että jalkapallohullut ranskalaiset eivät vastustaneet stadionin
rakentamista. Toki ekologisuus on stadionin rakentamisessa otettu myös huomioon. Stadionia on kiitelty puurakenteiden hyväksikäytöstä,
energiaystävällisestä rakentamisesta yms.
Uusiutuvana luonnonmateriaalina puu
näyttääkin olevan myötätuulessa tulevaisuushankkeissa.
Ranskassa puurakentaminen on aikalailla uutta. Ranskalaisissa
julkaisuissa sitä esitellään vieläkin ikään kuin uutena asiana.
Se varmaan selittyy sillä, että Puuinfon mukaan Suomessa puun
osuus rakentamisessa on noin 40 %, mutta koko Euroopassa vain noin 4
%.
Allianz
Rivieran stadion saatiin pystyyn ihmeteltävän nopeasti: vuonna
2011 rakennuslupa ja jo 2013 syksyllä siellä pelattiin ensimmäinen
ottelu. Euroopan mestaruuskisoissa 2016 siellä pelattiin neljä ottelua.
Katso video stadionin rakentamisesta.
Stadioniin
voi tutustua joko jalkapallo-otteluun menemällä tai osallistumalla tutustumiskierrokselle. Vierailuun voi liittää
myös kulttuuripläjäyksen tutustumalla stadionilla sijaitsevaan
uuteen urheilumuseoon.
Tuoreen
tiedon mukaan Eco-Valléehen on tulossa myös 35 metrin korkuinen
toimistorakennus, Palazzo Méridia, jonka on suunnitellut
Architecture-Studio. Mielenkiintoisen näköisen 9-kerroksisen rakennuksen
puurakenteinen julkisivu tuo mieleen vanhat hissien veräjäovet.
Rakennuksesta tulee kuulemma Ranskan korkein puurakenteinen toimistorakennus.
Liikkumiseen tuskin paljonkaan lisää ekoilua mutta vähän sekoilua
Vähäpäästöisen liikkumisen suhteen
veikkaan Eco Valléen jäävän rammaksi. Nizzan julkinen liikenne
on vaatimatonta eikä kaupunki tunnu panostavan siihen paljonkaan
muuta kuin puhetta. Ekolaaksoon tulee kylläkin kolmen vuoden
kuluttua Nizzan toinen raitiotielinja. Ja tietysti siellä on
vuokrattavissa sähköautoja ja kaupunkipyöriä kuten muuallakin
Nizzassa.
Eco Valléen alueella on myös lentokentän läheisyyteen
suunniteltu rautatieasema. Mutta koko kaupungissa julkisen
liikenteen palvelut ja aikataulutus ovat suurkaupunkeihin verrattuna
surkuteltavia. Työssä käyvälle ne aiheuttavat hankaluuksia.
Tilanteen muuttamiseksi kaupungissa
tarvittaisiin liikenneajattelun vallankumous, josta lienee turha
haaveillakaan. Ne, joiden vastuulla julkisen liikenteen kehittäminen
on, tuskin itse astuvat moisiin rahvaan kulkuneuvoihin. Kaupungin
liikennepalveluissa hyödynnetään kylläkin modernia teknologiaa.
Esimerkiksi kännyllä voi saada tiedon, milloin seuraava bussi
saapuu pysäkille. Itse asiassa tämä onkin tärkeä palvelu, sillä
muuten joku saattaisi odottaa ehkä tuntikaupalla jotain mitä ei
tulekaan kuin korkeintaan seuraavana päivänä sanoi aikataulu mitä tahansa.
Stadionin logistiikkaakaan
ei saatu onnistumaan. Siellä on valtava parkkialue
yksityisautoille. Otteluiden aikaan järjestetään stadionille
bussikuljetuksia, mutta ainakin kesäkuisten jalkapallon Euroopan
mestaruuskisojen aikaan uutisoitiin valtavista liikenneruuhkista
otteluitten aikana. Muutama lisäbussi pystyy kuljettamaan vain
pikku joukon 40 000 mahdollisesta katsojasta. Ei auttanut, vaikka
koko kaupungissa oli ottelupäivien aikana ilmainen bussiliikenne.
Nouseeko ekoaurinko arabiemiraatista?
Maailman
ekokaupunkihankkeiden etunenässä piti olla Abu Dhabiin ideoitu
futuristinen autoton kaupunginosa Masdar. Hanke käynnistettiin vuonna 2008 ja valmista piti olla ensi
vuonna. Ensimmäiset rakennukset valmistuivat kuusi vuotta sitten.
Talouskriisi on jäytänyt tätäkin hanketta ja joidenkin uutisten mukaan jo valmistuneet rakennukset ovat liian kalliita asua tai harjoittaa liiketoimintaa. Masdarissa, jota on rakennettu 50 000 ihmiselle, asuu nyt kymmenen vuoden rakennustöiden jälkeen vasta 300 ihmistä. Päästöttömyyskään ei ole toteutunut. Enää tavoitellaan vain 50 prosentin hiilineutraaliutta. Masdarin valmistumista on lykätty ainakin vuoteen 2030.
On mielenkiintoinen ajatus, että pienessä, joskin upporikkaassa, ehkä konservatiivisessakin arabivaltiossa halutaan olla maailman kärjessä ekorakentamisen suhteen.
Muita eri suuruisia hankkeita valmistellaan Kiinassa, Brasilassa, Turkissa, Britanniassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Etelä-Afrikassa ja Portugalissa.
Ekokaupungeissa riittääkin mielenkiintoista seurattavaa, jos samalle paikkakunnelle päätyy. Itse otan nyt Nizzan Eco Valléen seurantaan. Sitä voi sitten verrata vaikkapa täällä Helsingissä kotikulmille rakennettavaan samanhenkiseen, joskin ekottomaan, Keski-Pasilaan.
Kolkon näköiseen uuteen keskittymään on luvassa asuntoja 20 000:lle hengelle ja työtä 50 000:lle. Tähänastisesta aluetta koskevasta informaatiosta päätellen Keski-Pasilassa on turhat ekohömpötykset unohdettu eikä estetiikkakaan häiritse tehokasta suunnittelua. Vaikka varmasti halpuus on merkittävä arvostelukriteeri, toivottavasti kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu tuottaa myös jotain kiinnostavuutta alueelle rakennettaviin tornitaloihin. Olisihan se kiva jos edes vähän annettaisiin sijaa kauneudelle ja ekologisuudelle. Kerrankin voitaisiin ottaa mallia Ranskasta.
Tarina jatkuu tämän päivän Nisarissa: Ikean vastustajat eivät luovuta. He vastustavat kaikkia isoja hankkeita. Osuvasti kuvassa valkea Ikean rakennus ja takana olemassa oleva jalkapallostadion, jota siis eivät vastustaneet. Kaikki on suhteellista. http://www.nicematin.com/vie-locale/cette-petite-association-veut-se-battre-contre-larrivee-du-geant-ikea-a-nice-67979
VastaaPoista