Asiakas ei voisi olla vähempää oikeassa
Kuva on lastenlehti Pääskysestä nro 11/1910, jossa ensi kerran julkaistiin Arvilyn (eli Arvid Lydeckenin) runo "Telefoni Afrikassa. |
Monivuotisesta Nizzassa viihtymisestä huolimatta olimme
välttyneet tähän saakka oman nettiyhteyden hankkimiselta. Aikaisemmin ihana
naapurimme tarjosi käyttöömme omaansa vastineeksi siitä että saivat käyttää
meidän autotallipaikkaamme. Hyvä diili. Uudessa yhtiössämme eivät naapurit ole tällaista ehdotelleet, vielä
vähemmän itse sitä voisi keneltäkään
kysyä. Pari vuotta käytimme eräänlaista
ilmaista nettiyhteyttä. Nyt se lakkasi toimimasta ja olemme tutustuneet kaupunginkirjaston
nettipalveluun. On kuitenkin
tärkeää päästä hoitamaan laskujaan yms. turvallisesti kotona ja ajallaan. Ei auttanut kuin hankkia oma nettiyhteys. Tai ainakin yrittää.
Yksi syy nettisopimuksen puuttumiseen oli myös se, että kun
ollaan vain kolmannes vuodesta paikkakunnalla ja nettimaksu Ranskassa voi olla jopa
40€/kk, on tuntunut turhalta maksaa koko vuodesta. Hinta olisi tuolloin pahimmillaan 120€
käyttökuukaudelta. Hintaan sisältyy lisäksi vanhanaikainen lankapuhelinyhteys
ja 150 kaapelitv-kanavaa, nekin turhia.
Sinänsä nettisopimuksen tekemisen ei luulisi olevan vaikeaa,
sillä kaikilla operaattoreilla on kaupungin keskustassa muutaman kymmenen
metrin välein myymälöitä. Voisi myös luulla, että niillä on keskinäistä
kilpailua asiakkaista ja palvelut sitä myöten toinen toistaan asiakasystävällisempiä.
Tapaus S
Päädyimme Nice Etoilen S:ään tekemään sopimusta. Mukava
mademoiselle jopa kertoi tuntevansa jonkun paikallisen suomalaispariskunnankin
ja ikään kuin ymmärsi tilannettamme.
Sopimus tehtiin ja neidolle annettiin meiliosoite ja kotiosoite sekä vilautettiin
henkilötodistusta ja laskua, joka todistaa että olemme Nizzassa jonkin säännöllisen rahastuksen kohteena.
Puhelinnumerokohtaan annoimme Suomen kännykkänumeron, koska muuta numeroa ei
toistaiseksi ollut. Tätä tietysti korostettiin virkalilijalle, mutta se näytti kelpaavan. Mademoiselle ymmärsi asian. Asentajien tulon neito sai sovittua viikon
päähän. Sovittiin – niin ainakin luulin
– että asentajat pirauttavat meille portilla, jotta voimme mennä sen avaamaan.
Portti on aina lukossa eikä siitä niin vain tullakaan. Myöhemmin käytiin vielä jättämässä
pankkiyhteystiedot, joita silloin ei sattunut olemaan mukana.
Mutta on syytä muistaa, että nyt ollaan yli 2000 kilometrin
etäisyydellä Strömsöstä. Tietenkään
sovittuna aikana, 2.5. klo 10 – 12 välillä, kukaan ei soittanut eikä netin
asentajia kuulunut. Odottelimme vielä pari tuntia kaupan päälle. Ja sitten
hampaita kiristellen Nice Etoilelle kun asentajien odotteluun jo tuhrautunut puoli päivää. Meitä palvellut mukava neitokainen ei näyttänyt olevan paikalla. Edellisen
käyntimme aikaan siellä oli ainakin viisi myyjää, nyt vain pari.
Jonotettuamme
kymmenisen minuuttia, vihdoin päästiin kertomaan ongelmasta asiallisen
tuntuiselle naisvirkailijalle. Yllätttävää kyllä, häntä ei lainkaan näyttänyt hetkauttavan, että asentajia ei ollut näkynyt.
Eikä puhettakaan, että hän olisi
ollut firmansa puolesta pahoillaan tai selvittänyt syytä ohariin. Ilmeisesti oharit
ovat normaalia toimintaa tässä firmassa
eikä mitenkään pahoiteltavaa. Syy varmaankin oli meissä
asiakkaissa. Tavallaan ehkä olikin, sillä vasta nyt kuulimme sen mitä sopimuksen
tehnyt aiempi neitokainen ei vaivautunut sanomaan: etteivät puhelinoperaattori S:n asentajat saa
soittaa ulkomaan numeroihin työkeikoillaan.
Meitä aiemmin palvellut neito oli kuitenkin säveltänyt sopimuspaperiin
omasta päästään ranskalalselta näyttävän
numerojonon, jolla ei ollut paljonkaan tekemistä meidän numeromme kanssa. Oletinkin numeron olevan jokin S:n
palvelunumero. Ellei tämä uusi
virkailijatar olisi ilmoittanut asian todellista laitaa, emme sitä vieläkään
tietäisi. Mutta miksi mukava edellinen tyttö ei vaivautunut sitä kertomaan
ja jopa tekaisi meille paperiin väärän kontaktinumeron kertomatta siitä? Eikä
tämä toinen edes antanut minkäänlaista
selitystä kollegansa toiminnalle.
Selvästikään tällaisesta sekaannuksesta kiinnostuminen ei kuulu
luurimyyjien tehtäväkuvaan. Asiakastyytyväisyys
- qu'est-ce que c'est ?
Uusi asiakaspalvelijatar ehdotti vain että otetaan uusi asennusaika. Mutta hän ei halunnut mistään tarkistaa, milloin uusi
aika voisi olla saatavilla - se edellinen mukava tyttö sentään antoi ajan. Ehkä kakkosnaisella ei ollut käytössään alkeellisintakaan työpuhelinta
tai edes nettiä asennusajan varaamiseen. Hän lupasi vain että meille
soitettaisiin seuraavana päivänä uusi aika.
No, meillähän oli tietenkin edelleenkin vain se sama Suomen
puhelinnumero, johon firma ei siis soittele. Mutta nytpä mademoiselle loihe lausumaan, että soitto kyllä onnistuisi. Siis haluttaessa
suomalaiseen numeroon soitto olisi sittenkin mahdollista luurifirman
asentajille! Vraiment? Mutta kun minkäänlaista aika-arviota asentajan saapumisesta ei ollut
tarjolla, emme halunneet ottaa riskiä, että uusi asennusaika olisikin ollut vasta
kun karistamme Nizzan pölyt jaloista. Ja kannattaako uskoa, kun sama ihminen, joka väittää,
etteivät asentajat voi soittaa ulkomaan numeroihin, kahden minuutin kuluttua sanookin, että soittavat. Mademoiselle ei muutenkaan antanut itsestään
ammattitaitoista kuvaa.
Päädyimme
siihen, että turvallisinta on perua koko sopimus. Neito vakuutti sen olevan mahdollista, muttei
millään suostunut antamaan kirjallista kuittausta sopimuksen perumisesta. Tiukan tivaamisen jälkeen hän todella
vastentahtoisesti tökkäsi kuitenkin käteen
löytämänsä sopimuksemme kopion, johon juuri oli kirjoittanut käsin Annulation. Ilman omaa puumerkkiään tietenkään.
Onhan meikäläiselle
sattunut vastaavaa puhelinnumeron valevastaanottoa esim. Leroy Merlinissäkin, jossa on luvattu
ilmoittaa jonkin tilauksen saapumisesta puhelimitse ilman, että asiakaspalvelija
kertoo, että numero ei ole kelvollinen heidän firmansa palveluihin, ja vaikka hänelle on korostettu että numero on suomalainen. Toisaalta Nizzassa on sellaisiakin firmoja,
joissa puhelin toimii suomalaiseenkin numeroon.
Etenkin luurikauppiailla luulisi olevan keinot
soittaa tarvittaessa kaikkiin numeroihin, onhan kyse juuri heidän substanssistaan. Ja haloo
- ollaan sentään Euroopan unionissa, joka haluaa olla kovasti yhteneväinen ja missä roaming-maksujakin ollaan poistamassa. Eivät kai työpuhelut voi maksaa paljon operaattoreille. Sen ehkä vielä ymmärtäisi, jos asentaja ei voisi
soittaa johonkin sellaiseen maahan, missä telefoni toimii niin että toinen
käyttää häntää, toinen kärsää.
Tällaisesta tulee hieman nostalginen olo – muistuu mieleen suuren ja mahtavan itänaapurimme palvelukulttuuri. Suuressa
maassa tietenkin asiakkaita riittää eikä kaikkia tai oikeastaan ketään tarvitse tehdä tyytyväisiksi. Kyseisen
myymälän henkilöstön body language kertoi lähtiessämme omaa selkokieltään siitä, että kaikenlaiset
sitä luulevatkin saavansa armon saada palvelua.
Tapaus B
Päätimme mennä samassa ostoskeskuksessa olevaan B:n myymälään. Siellä tehtiinkin edullisempi sopimus, josta tosin
heti kättelyssä jouduttiin maksamaan 60
€ jotain asennusmaksua tms. Asentajan
saapumisaika annettiin, samoin meille myytiin kympillä prepaid sim-kortti,
jolla puhelimemme muuttuu ranskalaiseksi niin että asentaja voi
pirauttaa siihen.
Tämä myyjä kertoi heti rehellisesti, että missään puhelinfirmassa ei voi
henkilökunta soittaa ulkomaan numeroihin. Kertomiseen meni muutama sekunti, ei
sen enempää. Luulisi että kenellekään ei
olisi ylivoimaista suoltaa suustaan tätä totuutta, kun olisi voinut sen ihan ranskaksi sylkäistä.
Lisäksi päinvastoin kuin S:ssä, meille
annettiin jo uuden lankapuhelimen numero sekä nettiliittymän mukana saatava sähköpostiosoite.
Kuitenkin kaikkien aiempien pettymysten perusteella jännitti, voisiko B:nkään asentajien visiitti toteutua saati homma
onnistua. On opittu jo varautumaan siihen, että rahat menevät
ainakin osittain kankkulan kaivoon ja mitään sovittua palvelua ei tule, ja jos
tulee, niin se ei ainakaan toimi.
Pelottaa lisäksi se, mitä
pankkitilillämme tapahtuu, kun tilitietomme ovat S:llä vaikka viimeinen
neitokainen väitti etteivät olisi. Koska jätimme ne myöhemmin, ne eivät näkyneetkään alkuperäisessä paperissa. Ehkä mademoiselle, jolle tilitiedot jätettiin, ei enää jaksanutkaan liittää niitä sopimuspapereihin mukaan. Uusi mademoiselle ei tehnyt elettäkään tarkistaakseen asiaa mistään. Hän näet
tiesi
asian sen kummemmitta selvityksittä: emme kerta kaikkiaan ole jättäneet heille pankkiyhteystietojamme. Piste. Kolmesti hän tätä jankkasi. Viimeistään tässä vaiheessa kirkastui jo tyhmemmällekin, että asiakas,
tuo hiivatin työpäivän pilaaja, on tässä
firmassa lähtökohtaisesti aina väärässä.
Lisäksi nyt, 9 päivää siitä kun S:n asentajat tekivät oharin
ja 16 päivää tilauksen tekemisestä, tuli kyseiseltä firmalta meiliä jossa
pyydettiin antamaan puhelinnumero jotta voidaan sopia asennuksesta. Antamamme (eli se S:n mademoisellen säveltämä)
numero kuulemma meni johonkin Nancyyn eikä liene oikea S:nkään meilailijan
mielestä. Vähän mietityttää, viitsiikö tähän
meiliin edes vastata, kun meilailijanainen varmasti yrityskulttuurinsa mukaisesti tietää asiamme jo alun alkaen
paremmin kuin me itse.
Senhän tuosta meilistä voi päätellä, että peruutusteksti
Annulation ei ole tehonnut 9 päivässä kyseisen palveluntarjoajan sisäisessä
tiedonsiirrossa. Tieto peruutuksesta lieneekin siirtynyt suoraan roskikseen. Kaiken perusteella emme suosittelisi S:ää kenellekään.
Ei toimi tilaukset, ei peruutukset, lupauksista huolimatta.
Yrityksen B asentajat tulivat jo hieman etuajassa tänä
aamuna. Vastoin pelkoja kaikki sujuikin miltei kuten piti. Strömsössä varmaan olisi jo
saatu toimimaan ne luvatut 150 tv-kanavaakin, jotka sisältyvät kuukausimaksuun. Eikä lankapuhelimeen tarvittavaa
lisäkappalettakaan tarvitsisi mennä vielä erikseen ostamaan, jotta päästäisiin testaamaan vanhanaikaista telefonia.
Mutta olosuhteisiin nähden on syytä olla tyytyväinen. Netti sentään toimii. Elämä helpottui suuresti. Kannattaa yhtenä päivänä nauttia edes osittaisesta projektin onnistumisesta ennen kuin lähtee huomenna kaivamaan verta nenästään kyselemällä lisäkappaleita tai etsimällä tv-kanavia.
Oppirahat on maksettava
Tätäkään tilaisuutta ihmetellä erilaisten palvelukulttuurien rikkautta ei
olisi tullut, jos olisi aikoinaan pysytty kotona eikä vapaaehtoisesti sotkeuduttu
ranskalaiseen elämänmenoon. Jos ja kun näitä kulttuurikokemuksia
hankkiessaan samalla köyhtyy esim. luurifirman tyhjentämän pankkitilin
muodossa, on parasta vain asennoitua niin,
että oppirahat on pulitettava ainakin kertaalleen. Tosin juuri nyt iski oppimishaluttomuus ja muutosvastarinta
uusien käytäntöjen oppimista kohtaan.
Jonakin päivänä saattaa tulla vielä tunne, että ranskalaisen asiakasnöyryyttämisen perus-, jatko- ja täydennyskurssit
on täydellisesti suoritettu. Silloin pitänee harkita, delegoiko heti kättelyssä hankaliksi tiedettävät asiat muitten
hoitoon.
Tätä on itse asiassa jo
kokeiltukin yhtiömme isännöitsijän
venkoilun suhteen. Tulokset olivat
hyviä, mutta kalliita ja hetkellisiä. Meitä auttaneen palvelufirman johtaja
ansaitsisi kuitenkin vähintään patsaan sekä yleisellä tasolla siitä, että on huomannut helposti höynäytettävien ulkomaalaisten tarvitsevan palveluitaan että erikseen siitä, että soitettuaan 14 kertaa (itseltä ei pinna olisi siihen riittänyt) samasta asiasta isännöitsijälle, lopulta onnistui hoitamaan erään ongelman. Olemme
löytäneet patsaalle paikankin. Rue de
Francella olisi jo valmiina tietty pylväs ikään kuin odottamassa että sen päähän kiinnitettäisiin jonkun suurmiehen pysti.
Epäilen, että ehkä olemme niin väärässä, ettemme saa loppumaan S:n meilejä tai mahdollista rahastusta, vaan pian onkin taas asiaa tälle sankarillemme. Ja ellei ongelman ulkoistaminen tunnu hyvältä,
ainahan voi luopua leikistä kokonaan ja myydä ongelmansa jollekin Rivierasta
unelmoivalle…
Turha kuitenkaan luulla, että vain S:ssä saa surkeaa palvelua. Samaan aikaan toisaalla eli
Suomessa serkkutyttö päivitti tuohtuneena face bookiin saaneensa todella
ala-arvoista ja täysin ammattitaidotonta kohtelua suomalaisen teleoperaattorin
taholta. Mielestäni hän ei ole sitä
tyyppiä että tyhjästä valittaisi. Hänelle kommentoivat jotkut kertomalla
vastaavista omista kokemuksistaan, siis Suomessa.
Ehkäpä kyseessä
onkin globaali telefoonialan 'palvelu'kulttuuri. Siinä
tapauksessa tilanne ei maatakaan vaihtamalla parane. Turha valittaa.
Eli ei kun suu säkkiä myöten ja maassa maan tavalla ja pidetään
mölyt mahassa. Keep calm and carry on. Ja mitä muita hyviä neuvoja onkaan tarjolla
silloin kun jokin alkaa nyppiä.
Ainakin kuppi teetä kannattaa ottaa nyt heti.
Voih, miten ihanaa hihitellä todella raskaan työn vaatimille kokemuksillenne - olin jo lähes unohtanut Belgiassa kokemani, itselleni ällistyttävät mutta asiakaspalvelijoille niin itsestäänselvät kommervenkit!
VastaaPoistaTsemppiä palmujen katveeseen...
Eikö vain. Jos kaikki toimisi ongelmitta, ei sellaisesta löytyisi mitään tilannekomiikkaa tai jutun juurta. Oikeastaan aika yllättävää, että vaikka nyt ollaan samassa maanosassa eikä välimatka ole niin hirveän pitkä ja muutenkin on paljon yhteistä, sitten kuitenkin tätä ällisteltävää riittää.
PoistaMeillähän tämä palvelukulttuuri on pitkälti itsepalvelukulttuuria. Olisiko peräti vanhan sananlaskun peruja, Oma apu paras apu. Äitiä kyllä tulee välillä ikävä kun on hoidettava kaikenlaista ihan ite verkossa ja miettii että uskaltaako painaa Send/tilaa/lähetä -ikonia.
VastaaPoistaTotta. Myös terveyspalvelut ovat menossa itsepalveluksi. On vain ajan kysymys milloin esim. potilaat tekevät itse sydän- tai silmäleikkauksensa yms puhelinohjauksella. Soittaessani terveyskeskukseen siellä kehotetaan painamaan milloin mitäkin näppäintä. Olen aina hukassa sillä kännyni hipaisunäyttö on yleensä pimeä puhelun alettua. Tuo systeemi on varmaan keksitty vanhanaikaisen näppäiltävän pöytäpuhelimen käyttäjille. Siinä ei välttämättä yksi puhelu riitä. Huonokuntoiselle varmasti hankalaa. Mutta vähentää ehkä ruuhkia terveyskeskuksissa kun osa ei onnistu ollenkaan näppäilyleikeissä.
PoistaPs. Eivät operaattori s:n meilit tietenkään yhteen jääneet. Sieltä pukkasi uutta ajanvaraustarjousta ym vaikka heille meilailinkin annulatuonista. Lopulta meilaajatar kuitenkin uskoi. Tuli todella huojentunut olo. Nyt kun on nautittu jo reilu viikko näistä uusista telepalveluista, näyttää siltä että kaikki toimii. Tosin jouduttiin vielä investoimaan langattomaan lankapuhelimeen 25 €. Sillä saisi soitella ilmaiseksi koko euroopan alueella toisiin lankapuhelimiin. Suomessa niitä taitaa olla vain museoissa. Tarvitsemme sitä lähinnä portin avaamiseen. Aika näyttää, miten suuri operaatio sen käyttöönotosta vielä tulee.
VastaaPoista