Kadonneiden ihmeellisyyksien jäljillä






Moni ei ehkä ole kuullutkaan Pohjois-Nizzan Piolin kaupunginosasta. Alue tunnetaan esimerkiksi siitä, että  Nizzan venäläiset talvehtijat viihtyivät siellä Belle epoquen aikana. Piolissa sijaitsee yksi Nizzan suosituimmista nähtävyyksistä, venäläisten rakentama kaunis ortodoksinen kirkko. Lähistöltä löytyy lisäksi  Raija Orasen Palladium-trilogiassa esiintyvä, komea Palladium-kerrostalo samoin kuin Boulevard Tsarevitch sekä mahtava lyseorakennus joka oli alun perin Hôtel Imperial. Tsaariperhe asusti siellä lomaillessaan Nizzassa.  Hôtel Imperial oli ikään kuin Nizzan läntisemmän puolen vastine itäisen Cimiezin kaupunginosan Regina-hotellille, joka rakennettiin varta vasten kuningatar Victoriaa ajatellen.

Harvemmin kuulee mainittavan sitä, että Piolissa  järjestettiin Nizzan kansainvälinen näyttely 1800-luvun loppupuolella.  Historioitsijoilla on kuitenkin paljon mielenkiintoista kerrottavaa tästä unohdetusta tapahtumasta. 

Exposition Internationale

1800-luvun lopulla oli menossa suoranainen kansainvälisten näyttelyiden boomi.  Suurissa pääkaupungeissa   järjestettiin muutaman vuoden välein laajoja  Exposition Universelle  eli Maailmannäyttely  - nimellä kulkevia  messutapahtumia. Ne ovat säilyttäneet suosionsa  myöhemmilläkin vuosisadoilla. Tuorein maailmannäyttely oli viime vuonna Kazakstanissa. Ensi vuonna on vuorossa Dubai. Euroopan kamaralla nähtiin maailmannäyttely vuonna 2015 Milanossa. Pienemmillä paikkakunnilla järjestettiin   vastaavia tapahtumia pienemmässä mittakaavassa nimellä Exposition Internationale, Kansainvälinen näyttely.   

Vaikka ehkä liiankin lukuisten ja toisiaan muistuttavien kansainvälisten näyttelytapahtumien menestys ei yleensä ollut kummoinen, se ei pelottanut Nizzan pormestari Alfred Borriglionea. Hän  halusi lanseerata kotikaupunkinsa  maailmankartalle näyttelyn avulla. Tavoitteena oli profiloida kaupunkia paitsi matkailukohteena myös pienteollisuuden ja kaupan tyyssijana. Hankkeen uskottiin lisäävän Nizzan tunnettuutta  ja jättävän jotain pysyvää parannusta paikkakunnalle. Kansainvälistä näkyvyyttä näyttelylle tuli myös Suomen lehdistössä jonkin verran.  

Ei menny ku Strömsössä

Borriglione  tunnettiin paitsi hyvänä puhujana myös  impulsiivisena ja intohimoisena  kaupunkinsa kehittäjänä. Mies ei kaihtanut kyseenalaisiakaan  keinoja tavoitteittensa saavuttamiseksi.  Milloin häntä syytettiin poliittiseksi takinkääntäjäksi, milloin taas häntä avitti veistä heiluttava jengi. Liekö johtunut lähestyvistä vaaleista, mutta kaupunginvaltuuston myönnettyä luvan vuoden 1882 lopussa,  pormestarilla oli kiire saada näyttely pystyyn alle vuodessa. Toki asiaa oli valmisteltu jo etukäteen esimerkiksi tutustumalla maailmannäyttelyihin. Pariisin Trocadero olikin yksi esikuva Nizzan näyttelyn suunnittelussa.

Vaikka hanke koki vahvaa vastatuulta alusta alkaen, rakentaminen käynnistyi, kun sopiva alue näyttelylle löydettiin Pohjois-Nizzasta,  Piolissa olevalta jyrkältä rinteeltä ja sen juurelta. Tontinomistajien yhdistys antoi maatalousmaana olleen alueen näyttelyn käyttöön, mutta ilmeisesti piti sen omistuksen itsellään. 

Ensimmäiseksi tarvittiin näyttelypaikalle vievä tie. Silloista Boulevard Saint Philippeä jatkettiin pohjoiseen päin ja kadun nimi muutettiin Boulevard Gambettaksi. Kadun alle jäävän tonttimaan omistajille korvattiin rakentaminen avokätisesti.

Borriglione oli selvästikin niitä miehiä, joille ei ole ongelmia, on vain ratkaisuja.  Kerran tietyöt uhkasivat pysähtyä, kun eräs tontinomistaja yritti asettua poikkiteloin.  Niinpä asia hoidettiin yön pimeydessä  Borriglionen johdolla. Aamulla tarvittava pengerrys oli tehty ja kadun rakentamista voitiin jatkaa.   

Hautausmaan sijainti keskellä rakennettavaa katua voisi äkkiseltään tuntua voittamattomalta esteeltä. Ei Borriglionelle. Saint Etiennen hautausmaan hautakivet ja vainajien jäännökset siirrettiin  kiireellä länteen Caucaden hautausmaalle siitäkin huolimatta että lain edellyttämää viittä vuotta viimeisestä hautauksesta ei ollut kulunut. Tästä kehkeytyi skandaali, kun vainajien omaiset eivät edes voineet olla läsnä siirto-operaatioissa, eikä välttämättä ihan kaikkia hautakiviä tai hautojen sisältöäkään  löytynyt enää uudesta paikasta. Rakentajia nimitettiinkin Piolin vampyyreiksi.

Toinen tarvittava katu rakennettiin aseman pohjoispuolelta näyttelyalueelle. Se sai nimekseen Avenue de l’Exposition. Kolme vuotta myöhemmin Borriglionen valtakauden loputtua kadusta tuli  Rue Vernier.

Vastoinkäymisiä riitti itse näyttelyn rakentamisessakin. Vaikka kuvissa valtava paviljonki kaksine torneineen näyttää komealta, se jouduttiin rakentamaan kustannussyistä puisten runkorakenteitten varaan  metallisten sijaan. Seinät tehtiin pellistä, joka oli maalattu kiviseinän näköiseksi.  Komealta näyttävää paviljonkirakennusta  verrattiinkin teatterilavastukseen. Se oli  30-40 metrin korkeudella meren pinnasta. Lattiapinta-alaa  oli 15000 neliömetriä. 

Lisäksi alueen alatasanteella  oli useita erillisiä pienempiä paviljonkirakennuksia.  
Paloturvallisuussyistä paikalla päivysti palokunta ja iso paviljonki oli varustettu hälytyskelloin.  Varovaisuuteen oli syytäkin, sillä edellisenä vuonna oli palanut poroksi  juuri valmistunut Jetée –kasino.  Palon syytä ei saatu selville.  Samana vuonna valmistui rahakkaita ulkomaalaisia houkuttelemaan toinenkin kasino,  Casino Municipale Massena-aukiolle. Se oli Borriglionen bisnes...

Kaikkia näyttelyn osia ei koskaan saatu valmiiksi tai ne valmistuivat vasta viikkoja avajaisten jälkeen. Rakennusmiehet joutuivat purkamaan  telineensä  päiväsajaksi ja pystyttämään taas  sulkemisajan jälkeen jatkaakseen töitään. Keskeneräisyydestä johtuen alueen kulkutiet olivat pölyisiä ja sateella mutaisia. Hissit eivät aina toimineet.  Akvaariorakennus jouduttiin sulkemaan kun sieltä varastettiin kalat. Hollannista tulleet taideteokset unohdettiin rautatieasemalle. Tasku- ja muut varkaat olivat riesana, samoin muut  järjestyshäiriöt.

Näyttelyjuliste

Avajaiset omaa luokkaansa

Avajaisten piti alun alkujaan olla syyskuussa 1883,  sitten marraskuussa. Lopulta näyttelyjulisteeseen kirjoitettiin päivämääräksi  joulukuun ensimmäinen päivä. Pian julisteesta tarvittiin uusintapainos, jossa päivämäärä olikin 24. joulukuuta.  Sekään ei riittänyt.  Avajaiset  pidettiin 6. tammikuuta 1884. 

Tuolloinkaan ei  Helsingfors dagbladetin paikalla olleen toimittaja Richard Kaufmannin mukaan  näyttelyssä ollut juuri mitään valmiina. Tämä oli tavallista muuallakin  vastaavantyyppisisten näyttelyiden avajaisissa,  mutta Nizzan avajaiset erottuivat joukosta:  Nizzassa jouduttiin järjestämään jopa kahdet avajaiset! Ensimmäisten aikaan ei oltu töitä vielä aloitettukaan! (Oli aloitettu.  Eli jo tuohon aikaan Suomen lehdissä oli valeuutisia!)  Kaufmannin mielestä se todisti, että kaupunki oli mennyt muita pidemmälle avajaistraditiossa ja siten osoittanut hyvää huumorintajua, mikä on eduksi koko hankkeelle.


       

      Googlaamalla löytyi pari näyttelyn avajaisia  mainostanutta kaunista julistetta. Toisessa avajaisten ilmoitetaan olevan  1. joulukuuta, toisessa 24. joulukuuta. Näiden lisäksi on epäilemättä tarvittu vielä kolmas, jossa on lopullinen avajaisaika 6. tammikuuta.


Kaufmann kertoo huvittuneena, että näyttelyn avaajaksi oli kutsuttu konseljin puheenjohtaja. Hän oli kuitenkin ilmoittanut esteestä. Hänet korvaisi sisäministeri,  joka pian vaihtui kauppaministeriin. Kun tämäkään ei päässyt pakottavien esteitten vuoksi,  tilalle oli tulossa maatalousministeri. Mutta juuri suuren päivän aamuna hänkin ilmoitti olevansa estynyt. Siten Pariisista  ei tullut ketään  juhlistamaan avajaisia. Tähän lienee ollut syynä Borriglionen poliittinen epäsuosio.

Nizzan kasarmialueen väki oli komennettu juhlistamaan  avajaisia. Paikalle oli tullut myös ratsastava santarmisoittokunta. Suomalaistoimittaja kuvailee, miten soittokunta laukkasi alueen päästä toiseen eikä kyennyt saamaan itseään järjestykseen.  Muu sotaväki ei pärjännyt paljonkaan paremmin. Sotilaitten oli määrä korostaa paikan korkeuseroja seisomalla portailla. He joutuivat kuitenkin antamaan periksi yleisölle, joka halusi ihailla maisemia.    

Koska arvovieraat jäivät saapumatta, jäi mahdollisesti suunniteltu kunnialaukauskin ampumatta. Ennen juhlapuheita kuitenkin kuului ukkosen jyrähdystä muistuttava pamaus. Höyrykone oli räjähtänyt!  Kaufmann kuvailee  paikalle saapuneitten pormestari Borriglionen ja Isä Gambettan astelleen siitä huolimatta muina miehinä kohti puhujakoroketta. Heitä ei näyttänyt huolestuttavan se, lentääkö mahdollisesti taivaalta heidän päälleen koneenkäyttäjän tai lämmittäjän palasia. Avajaiset saatettiin aloittaa.

Avajaishetkellä vasta kolmasosa näyttelystä oli pystytetty.  Keskeneräisissa paviljoingeissa ei esimerkiksi ollut nähtävissä arvoesineitä. Vierailla  oli kuitenkin lupa liikkua näyttelyalueella. Tosin esteitä muodostivat kuljetuslaatikot ja kaikkialla häärivät työmiehet. Kaikesta huolimatta Kaufmannin mielestä nyt voitiin jo alkaa suunnitella kolmansia avajaisia,kenties laskeskella milloin neljännet pidettäisiin. Kiitosta toimittaja antoi kuitenkin siitä, että nyt alettiin jo koota luonnosta näyttelyluetteloksi.

Luksusta ja tekniikan ihmeitä

Nayttelyyn osallistui kolmetoista maata, useita lähialueen kaupunkeja ja lukuisia paikallisia valmistajia.  Englanti osallistui hygienianäyttelyllä, Belgia puutarhaosastoineen, Itävalta wieniläistuotteineen ja  böömiläiskristalleineen.  Italialla ja Sveitsillä oli miltei kaikissa osastoissa jotain tarjolla.  Mukana olivat myös Turkki,  Japani, Kiina ja Hollanti.  

Näytteillä oli tuon ajan luksustuotteita, koruja, kultasepän tuotteita, keramiikkaa, lasia, kristallia ja emaloituja esineitä, antiikkia sekä kaikkiaan 4000 taideteosta. 

Tämäntyyppisissä tapahtumissa  on tapana esitellä tekniikan uusimpia ihmeitä. Nizzassa sellainen oli alueen valaistus, joka ensimmäistä kertaa toteutettiin sähköllä kaikkiaan 3000 lampun voimin. Sähköä hyödynnettiin myös uutta tekniikkaa edustavassa hississä ja korkeuserojen vuoksi rakennetussa köysiradassa  (funiculaire) jolla saattoi matkustaa ylemmällä  tasanteella kohoavaan pääpaviljonkiin.

Suosiota saavuttivat erityisesti  kolme kuumailmapalloa, joista saattoi ihailla kaupunkia yläilmoista käsin. Hämeen sanomat kertoi lisäksi teknisestä ihmeestä,  Wedenalaisesta ilmapallosta, jota sen suunnittelija M. Toselli nimitti wedenalaiseksi obserwatorioksi.

”Pallo on 8 meterin korkuinen ja jaettu kolmeen osastoon.  yläosa on määrätty johtajalle, joka sieltä pitää silmällä obserwatorion  toimia, antaa matkustajille tarpeelisia selityksiä  weden sywyydestä, meren ihmiestä y.m.  Toinen (keskimmäinen) osasto on 8 matkustajaa warten erittäin mukawasti rakennettu. Laattia ja seinät tässä osastossa owat tehdyt osaksi lasista, niin ttä matkustajat woiwat katsella tarkoin wettä, sen kaloja, kasweja ja kareja. Kun 70 meterin sywällä wallitsee melkein täydellienn pimeys, on pallo walaistu wahwalla sähköwalolla. Matkustajilla on käytettäwänään telefoni, jonka awulla he saattawat keskustella palloa seuraavassa höyrylaiwassa olewien ystäwien kanssa” . 

Löytämissäni Tosellia ja Neptunea koskevissa tiedoissa ei mainita Nizzan kansainvälistä näyttelyä.  Syykin on ilmeinen: Neptune kylläkin tuotiin Nizzaan, mutta kansainvälinen näyttely oli jo loppunut ennen kuin sitä päästiin kokeilemaan Villefrancen edustalla.

Vesi oli näyttelyssä vahvasti läsnä.  Paikalle oli rakennettu jopa erillinen akvaariorakennus kaloineen.  Tärkein vesiaihe oli kuitenkin komea keinotekoinen vesiputous, joka oli rakennettu Piolin rinteeseen keskeiseksi maamerkiksi. Sen toteutus oli mahdollinen, sillä samana vuonna kun näyttelyä alettiin rakentaa, rakennettiin Vesubien kanava joka toi Nizzaan vettä vuoristosta. Esimerkiksi tältä ajalta on Cascade de Gairaut – Gairautin vesiputous, joka on edelleenkin jonkinlainen  nähtävyys.  Jo aikaisemmin  oli rakennettu  Cascade de Chateau, Nizzan tunnetuin vesiputous. 

Messualueelle tehtiin myös tyylikkäät puistoistutukset ja  alhaalta ylös vievät komeat ja leveät marmoriportaat. 

Pääsisäänkäynnin edustalla oli jättiläismäinen veistos. Toimittaja Kaufmann kertoo kolmen naisfiguurin esittävän  Teollisuutta, Rauhaa ja  ”jotain sinnepäin”.  Uskottavampien ranskalaislähteiden mukaan patsas symboloi Nizzan, Cannesin ja Mentonin kaupunkeja. (Jälleen valeuutinen Helsingfors dagbladetissa!) 

”Onneksi komea maisema vie huomion. Oikealla on meri, joka on aivan erilainen kuin muut meret, jossa ei ole jälkeäkään synkkyydestä vaan se näyttää aina olevan pukeutunut leikkiä ja juhlaa varten.  Laaksoissa näkyy oliivikukkuloita joilla olevien huviloitten lippusaloissa hulmuavat liput. Näinhän kuuluu ollakin, eihän täällä rannikon paratiisissa tunneta arkipäivää. Hieman kauempana siintää Nizzan kaupunki valkoisena, säännöllisenä , aristokraattisena, kuin heijastuksena siitä luksuksesta joka on siellä kunniavieras.  Koko  maapallomme pinnalla ei ole kauniimpaa, lämpimämpää, harmonisempaa tai elämäniloisempaa paikkaa  esittää kuin Välimeren Riviera”, Kaufmann hehkuttaa. Näyttelyn muusta annista hänellä ei ollut kerrottavaa.

Ei tullut jättimenestystä

Huolimatta hienoista ideoista  ja näyttävästä pääpaviljongista,  huikeasta vesiputouksesta, kuumailmapalloista sekä näyttelyn markkinoinnista mm. oman viikkojulkaisun avulla, Nizzan kansainvälisestä  näyttelystä tuli valtava floppi.  Kustannukset ylittyivät, aikataulut pettivät eikä toivottua yleisömenestystä tullut.  

Kohdejoukoksi ajatellut varakkaat talvehtijat – kruunupäät, aristokraatit ja muut rahakkaat  - lähtivät Nizzasta pois jo ennen kuin näyttely kunnolla oli pystyssä.  Kenties he eivät muutenkaan olleet kovin kiinnostuneita.  Samantyyppistä luksusta saattoi nähdä komeammissa puitteissa maailman metropoleissa. Talvehtijat tulivat Rivieralle lepäämään ja pitämään hauskaa, eivät niinkään katselemaan tekniikan viimeisiä saavutuksia maatalousaiheista puhumattakaan.  Myös alkukevään Nizzan karnevaalit saattoivat verottaa kävijämääriä.

Näyttelyn  päätyttyä rakennelmat purettiin eikä siitä jäänyt  juurikaan jälkiä. Tavoite tehdä Piolista Cimiezin arvoinen ”hienostokaupunginosa”  ei toteutunut. Näyttelystä jäi muistoksi Boulevard Gambetta ja Rue Vernier.  Borriglionen unelma koitui hänelle itselleen jonkinmoiseksi painajaiseksi. Silti Borriglionen virkakaudella saatiin monia merkittäviäkin asioita aikaiseksi. Hautajaisissa värikästä pormestaria jo kehuttiin vuolaasti. Hänen muistokseen nimettiin sittemmin katukin, Avenue Borriglione Pohjois-Nizzassa.

Silti kun tutustuu näyttelystä  ja sen valmistelusta kertoviin teksteihin, kuviin ja komeisiin julisteisiin, voisi kuvitella että sillä olisi ollut mahdollisuus onnistua paremmin - olihan näyttelyn suunnittelijoina kokeneita ammattilaisia ja taustahenkilöitä sekä  2500 työmiestä.  Toteutus nyt vain ei mennyt ihan nappiin.  Yritystä ei  ainakaan puuttunut.       

Näyttelyn  jäljillä

Viime kesäkuussa paikalla käydessäni ei  tuosta 134 vuoden takaisesta tapahtumasta tuntunut näkyvän mitään merkkejä.  Vanhan kartan mukaan näyttelyn sisäänkäynti oli Boulevard Gambettalta lähtevän nykyisen Rue du Rocherin kohdalla.

Rue du Rocher

Tässä oli vesiputouksen alin taso ja vesiallas. Suurista tekokivistä
tehty holvikaari antaa vihiä putouksen mittasuhteista.

Rue du Rocher on hiljainen katu, jonka varrella  on matalia, viime vuosisadan alussa rakennettuja kerrostaloja.  Nimi viitannee kadun päässä olevaan tekokiviseen holvikaareen. Katu päättyy kohtaan josta rinne nousee jyrkästi. Siinä kansainvälisen näyttelyn pääkulkuväylä päättyi putouksen  juurella olevaan vesialtaaseen. 

Ylemmälle tasolle, nykyisen Avenue Buenos Ayresin varrelle rakennettu ylläolevassa kuvassa näkyvä vanha kerrostalo lepää osittain epämääräisen kivisen holvikaaren päällä, joka on selvästikin komean muinaisen vesiputouksenn alinta kerrosta. Nyt se enää on vain pittoreski kivirakennelma. Sen edessä kukki kesäkuussa kauniisti oleanteri.  Holvikaaren juurelle ei ollut pääsyä, se oli läheisille asuintaloille kuuluvaa yksityisaluetta.

Portaat vievät Avenue Buenos Ayresille. Kuva otettu portaitten yläpäässä.

Rue du Rocherin päästä löytyy hieman piilossa olevat  portaat, jotka johtavat ylemmälle tasolle,  Avenue  Buenos Ayresille.  Nämä vaatimattomat portaat eivät muistuta  suuntansa eivätkä muotonsa suhteen vanhoissa kuvissa näkyviä näyttelyyn rakennettuja  komeita, kaarevia marmoriportaita.   

Vesiputouksen jäljellä olevat ylimmät holvikaaret ovat toisella puolella Avenue Buenos Ayresia. 

Avenue Buenos Ayresilla on vielä  näkyvissä vastaavanlaisia holvikaaria kaikkiaan kolme. Ne on muurattu umpeen. Niiden yläpuolella  on ollut näyttelyn pääpaviljonki. Nyt holvikaarien yläpuolella näytti olevan sementtitasanne ja vähän kauempana pientalo, jonka pihapiiriin tasannekin ilmeisesti kuuluu.  
Korkeuseroista ja holvikaarien koosta päätellen vesiputous on ollut todella näyttävä. 

Lue lisää
https://fr.wikipedia.org/wiki/Alfred_Borriglione
http://www.sospel-patrimoine.org/les-evenements-a-sospel.ws
Tässä julkaisussa on myös lisää kuvia näyttelystä:
http://www.nicehistorique.org/vwr/?nav=Index&document=3466&num=&annee=2003

https://www.nice.fr/uploads/media/default/0001/02/au-piol-sejour-des-tsars-et-villas-nicoises.pdf
L'Exposition internationale de Nice Journal hebdomadaire illustré   Avr. 1883-mai 1884 (n° 1-55)  
Hämeen sanomat 1884
Morgonbladet 220484
Helsingfors dagblad 27.1.1884 (Kaufmann)
http://sciences.gloubik.info/spip.php?article1280


Kommentit

Suositut tekstit