C’est la grève eli lakkoa pukkaa
Yllättävän kauan
kestikin että Ranskassa saatiin presidentin vaihdoksen jälkeen aikaan kunnon lakkokausi.
Itse veikkasin ajankohdaksi jo viime syksyä. Koska pian olen itsekin SNCF:n armoilla, on syytä alkaa
asennoitua tulevaan ja tarkastaa lakkokalenterista milloin kannattaa matkustaa.
Olisikin ollut
suoranainen ihme, jos presidentti Macronin
mittavat mutta välttämättömät hallintouudistussuunnitelmat eivät aiheuttaisi laajaa
vastustusta. Etunenässä tänä keväänä lakkoilee yllätyksettömästi valtion rautateitten eli
SNCF:n henkilökunta. Ensimmäinen lakkopäivä oli 22.3., seuraava on
3.4. , jonka jälkeen saattaa olla edessä kolmen kuukauden jakso jolloin joka
viikko on pari, kolme lakkopäivää. Air France ja
muita ammattiryhmiä on tulossa perässä.
Ranskalaiset tunnetaan Euroopan lakkoherkimpänä kansana.
Vallankumouksen perintökö velvoittanee vai mikä? Ärhäköimpiä lakkoilijoita ranskalaisten
joukossa ovat rautatieläiset.
Lakkoileminen
kuuluu niin kiinteänä ja usein toistuvana osana ranskalaiseen politiikkaan ja
työelämään, että jo internetin alkuajoista alkaen lakoille on ollut omat nettisivut.
Sieltä
kannattaa tarkistaa aina ennen junamatkaa, kulkevatko junat ylipäätään silloin
kun on tarkoitus matkustaa.
Löytyypä netistä sivu myös tyytymättömille SNCF:n asiakkaille. Sinne voi kirjoittaa mielipiteensä. Sivulle
laitettujen runsaiden häirikköviestien alapuolella ei ole paljonkaan nyt
alkavaa lakkokautta koskevia oikeita kommentteja, ehkä juuri tuosta asiattomien
viestien määrästä johtuen. Kriittisissä
viesteissä puhutaan mm. etuoikeutetuista rautatieläisistä jotka eivät tiedä mitä
työn teko on ja toivotetaan rautateiden yksityistäminen tervetulleeksi. Kommentoijat sanovat kyllästyneensä jatkuvaan
lakkoiluun, josta aiheutuu heidän omalle työssä käynnilleen haittaa.
Sivun ylläpitäjää
eivät näköjään roskaviestit näytä häiritsevän, kun asiattomia kommentteja ei ole poistettu. Tai
ehkä ei ole osattu poistaa? Ehkä joku lakkoa kannattava on ollut asialla? Tai sivujen ylläpitäjä on lakossa? Kommentoijia pyydetään pysymään ’kohteliaana’ ”vaikka se näinä päivinä onkin hirveän vaikeaa tietyissä tilanteissa.”
Yli sadan vuoden historia
Luulisi että Ranska
on kaiken rautatielakkoilun kehto. Näin ei kuitenkaan ole. Maailman ensimmäinen rautatieläisten lakko oli USA:ssa vuonna 1877. Ranskalaiset
rautatieläiset saivat ensimmäisen kunnon lakon aikaan vasta lokakuussa 1910. Se
oli kuitenkin varsin merkittävä avaus, joka ei jäänyt suomalaislehdiltäkään huomaamatta.
Seuraavassa muutamia
poimintoja vuoden 1910 suomalaislehdistä.
Kansan ääni 15.10.1910 |
Kansan ääni paljasti
15.10.1910 lakkolaisten vaatimuslistan:
”Me waadimme
palkkoja yleistä korottamista syystä että elantoaineiden hinnat ovat nousseet.
Me waadimme koko työsysteemin täydellistä uudestaanjärjestämstä.
Me waadimme kymmentuntista työpäiwää.
Ja me ajamme läpi waatimuksemme maksoi mitä maksoi.”
Me waadimme koko työsysteemin täydellistä uudestaanjärjestämstä.
Me waadimme kymmentuntista työpäiwää.
Ja me ajamme läpi waatimuksemme maksoi mitä maksoi.”
Elantoaineiden hintojen nousu on pysynyt jatkuvasti lakkojen syynä. Nykyisin vain puhutaan ostovoiman parantamisesta (pouvoir d'achat). Juna-lehti mainitsi lakkolaisten vaatimukseksi myös yhden vapaan päivän viikossa.
Rautatieläisten maksoi mitä maksoi –ajattelu näyttää olevan
edelleen kurantti. Esimerkiksi vuonna 2000
paikallinen Provencen rautatiet CP oli lakossa yli kuukauden. Varmasti se maksoi.
Ulkopuolinen ihmettelee, miten lakkolaisilla voi olla varaa moiseen. Jos tänä keväänä kaikki kalenteriin merkityt SNCF:n työntekijöiden lakkopäivät
toteutuvat, siitä tulee kaikkian vähintään puolentoista
kuukauden palkkaa vastaava määrä poissaoloa työstä. Kenties ammattijärjestö sponsoroi lakossa
olevia. Kuitenkin Ranskassa vain 8 prosenttia ihmisistä kuuluu
ammattiliittoihin.
Kansan äänen mukaan Ranskan ensimmäisen rautatielakon aikana mieliala oli "wallankumouksellinen". Kaikkiaan lakko kesti vain 12 päivää, mikä on vähän verrattuna vaikkapa tämänvuotiseen SNCF:n lakkokalenteriin, johon on merkitty lakkoja kolmen kuukauden ajanjaksolle vähintään kaksi päivää viikossa eli 36 päivää.
Kansan äänen mukaan Ranskan ensimmäisen rautatielakon aikana mieliala oli "wallankumouksellinen". Kaikkiaan lakko kesti vain 12 päivää, mikä on vähän verrattuna vaikkapa tämänvuotiseen SNCF:n lakkokalenteriin, johon on merkitty lakkoja kolmen kuukauden ajanjaksolle vähintään kaksi päivää viikossa eli 36 päivää.
”Vallankumouksellista voimistelua”
Juna-lehden
Pariisissa ollut edustaja kuvaili 20.10.1910 rautatielakkoa edeltäneitä tunnelmia: ”Jotkut
(lakkolaiset) olivat hyvin
epäileväisiä ja arvelivat, että kyseessä on uusi näyte n.s. ”vallankumouksellista
voimistelua”, joka kuitenkin useimmiten on ainoastaan ”kielivoimistelua”.
Lakon alettua muuan konduktööri oli todennut Juna-lehden kirjoittajalle etteivät toverit anna periksi eikä rikkureita ole. ”Ranskalainen pitää kunniastaan. Meillä työläisilläkin on kunniata, ja minä olen varma, että ainoastaan harvat yksityiset ovat horjuvia.” … ”Emme ole mitään raakalaisia, emmekä pässinpäitä, eivätkä toveritkaan ole. Luuleeko tuo kameli Briand (silloinen pääministeri Aristide Briand), että kaikki ihmiset ovat samallaisia kalmukkeja kuin hän? ”
Lakon alettua muuan konduktööri oli todennut Juna-lehden kirjoittajalle etteivät toverit anna periksi eikä rikkureita ole. ”Ranskalainen pitää kunniastaan. Meillä työläisilläkin on kunniata, ja minä olen varma, että ainoastaan harvat yksityiset ovat horjuvia.” … ”Emme ole mitään raakalaisia, emmekä pässinpäitä, eivätkä toveritkaan ole. Luuleeko tuo kameli Briand (silloinen pääministeri Aristide Briand), että kaikki ihmiset ovat samallaisia kalmukkeja kuin hän? ”
Lakkolaisten asenteet taitavat olla edelleen aikalailla samoilla kohdilla. Nyt 108 vuotta
myöhemmin lakossa vastustetaan yhtä lailla hallituksen aikeita. Presidentti
Macronin kaavailema hallinnon uudistus ei miellytä rautatieläisiä, sillä virkoja ja etuja aiotaan karsia. Monien mielestä karsittavaa olisikin, sillä esimerkiksi Ranskan rautateillä veturinkuljettajien
eläkeikä on 50-52 vuotta ja muitten rautatieläisten 55-57 vuotta. Viime vuonna Ranskassa
maksettiin kaikkiaan 260 000 rautatieläiseläkeläiselle eläkettä samaan
aikaan kun rautatiet työllistivät vain 150 000 henkeä. Rautatieläisten eläkkeet ovat lisäksi keskimääräistä eläketasoa
korkeampia. Tätä ei Macron taustajoukkoineen pidä reiluna muita työtätekeviä
kohtaan.
Ensimmäinen
rautatielakko mellakoineen sai ulkomaalaiset pakenemaan Pariisista. Edelleenkin
lakkojen yhteydessä esiintyy myös mekkalointia. Toissa vuonna Ranskan hallitus
jopa kielsi työlakia vastustavan mielenosoituksen Pariisissa juuri väkivaltaisuuksiin
vedoten.
Uskon, ettei historia
kuitenkaan toista itseään kaikkien hallituksen käyttämien keinojen suhteen. Vuonna 1910 Ranskan hallitus kutsui 1369 vanhempaa ja
27866 nuorempaa pohjoisten eli lakossa olevien ratojen palvelukseen kuuluvaa
henkilöä sotapalvelukseen 21 päiväksi. Tosin Juna-lehti tiesi kertoa, että lakkolaiset olivat ”päättäneet etteivät noudata hallituksen mobiliseerausmääräystä, koska
se on laiton.”
Lisäksi Pariisin
rautatieasemat olivat sotaväen ja kunnalliskaartin valvonnassa. Juna-lehti
raportoi, että lakon alkaessa Pariisin pohjoisella rautatieasemalla, joka oli
suljettu, ”Pienet punahousuiset jalkamiehet muodostivat ketjun ja
kunnalliskaartilaiset hevosen hännillä koristetut messinkikattilat päässään
istuivat hevosten selässä pääkäytävän suussa.”
Vuoden 1910 rautatielakosta tehtiin useita postikortteja. Tässä lakkolaiset vartioivat rautatietä. |
Ei mennyt ihan putkeen
1910 lakon päätyttyä
Kaleva-lehden Pekka iloitsi: ”Rautatielakko on saatu aikaan, mutta
epäonnistunut, surkeasti epäonnistunut. Ranskan tasawalta on jälleen osottanut
woimaansa mullistajia kohtaan. Tuloksena sosialistien hyökkäyksestä on ollut
wain se, että äärettömiä wahingoita on satu aikaan, wahingoita joitten
korjaamiseen waaditaan wuosikausien uutteraa ponnistusta. On jälleen selwästi
käynyt ilmi, että suurlakko käytettynä aseena taloudellisessa taistelussa
waikuttaa aiwan päinwastoin kuin mitä sillä on tarkoitettu. Se on murhaisku
koko yhteiskuntaa wastaan.”
Työ-lehti 1.11.1910
näki asian toisin: ”Nyt iloitsewat
porwarilliset sanomalehdet, ja toitottawat maailmalle, että työläisten tappio
on täydellinen. Mutta kuitenkaan asian laita ei ole semmoinen. Työmiehet eiwät
luowuttaneet aseitaan, waan paniwat ne syrjään toistaiseksi. … he (porwaristo) tulewat
heräämään elämäntodellisuuteen, jolloin ei lakkoa julisteta yhdellä radalla
kerrallaan, waan kaikilla Ranskan radoilla yht’aikaa. Siinä oli lakon tärkein
opetus Ranskan järjestyneille työmiehille.” ”…lakko
joka tapauksessa kaiwaa maata pois Ranskassa hallitsewan porwari-joukkion
jalkain alta. Ja siinä oli sen wallankumouksellinen merkitys.”
Seuraavana vuonna kuitenkin korotettiin rautatieläisten palkkoja ja tehtiin eläkeuudistus. Edut, jotka rautatieläiset lakkoilemalla saavuttivat, jäivät voimaan
vaikka rautatiet valtiollistettiin ja SNCF perustettiin vasta 80 vuotta sitten.
Muinaisten rautatieläisten vaatimukset eivät nykyihmisestä vaikuta kohtuuttomilta – kenties siitä on kiittäminen juuri näitä peräänantamattomia lakkoilijoita. Mistäpä
tietää, jos tälläkään kertaa sinnikkäät rautatieläiset eivät
anna periksi - maksoi mitä maksoi - eikä eläkeikää Ranskan
rautateillä onnistuta pidentämään. Ehkä jonain päivänä 50 vuoden eläkeikä koskeekin yleisesti kaikkia työssä käyviä. Joka tapauksessahan yhä useampien työpaikkojen ennustetaan häviävän tekniikan kehityksen seurauksena eikä työtä välttämättä riitä kaikille.
Ranskalaisten
mielenlaadun hyvin tunteva presidentti Macron kuulemma pysyy tulevasta lakkoaallosta huolimatta coolina. Toteaa vain:
”Haluamme muutosta, mutta valitamme muutoksista – siinäpä Ranskan paradoksi”. Hän on kyselyjen mukaan vielä tällä hetkellä suositumpi kuin edeltäjänsä, mutta miten lienee tilanne kesäkuun lopussa.
Lue lisää:
https://www.thelocal.fr/20180326/french-rail-strikes-here-are-the-37-days-to-avoid-travelling-by-train
http://www.cestlagreve.fr/
http://www.grevesncf.fr/ https://www.jstor.org/stable/3777609?seq=1#page_scan_tab_contents
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005613368.html?ref=rss
https://www.thelocal.fr/20180326/french-rail-strikes-here-are-the-37-days-to-avoid-travelling-by-train
http://www.cestlagreve.fr/
http://www.grevesncf.fr/ https://www.jstor.org/stable/3777609?seq=1#page_scan_tab_contents
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005613368.html?ref=rss
http://www.ihs.cgt.fr/IMG/pdf_1726_CIHS_115.pdf
Ranska kieltää ammattiliittojen mielenilmauksen Pariisissa https://yle.fi/uutiset/3-8976750
Juna no 42 , 20.10.1910 - Digitoidut aineistot – Kansalliskirjasto
Kaleva 20.10.1910 Digitoidut aineistot – Kansalliskirjasto
Työ 1.11.1910 Digitoidut aineistot – Kansalliskirjasto
https://information.tv5monde.com/info/la-sncf-une-icone-francaise-en-peril-222184
https://www.la-retraite-en-clair.fr/cid3198285/retraite-agents-sncf.html
http://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2018/03/16/la-retraite-des-cheminots-un-regime-special-largement-deficitaire_5272123_4355770.html
https://www.cheminotcgt.fr/la-federation/un-peu-dhistoire/ https://fi.wikipedia.org/wiki/Rautatie#Historia
https://www.pinterest.co.uk/pin/620230179901461816/
Ranska kieltää ammattiliittojen mielenilmauksen Pariisissa https://yle.fi/uutiset/3-8976750
Juna no 42 , 20.10.1910 - Digitoidut aineistot – Kansalliskirjasto
Kaleva 20.10.1910 Digitoidut aineistot – Kansalliskirjasto
Työ 1.11.1910 Digitoidut aineistot – Kansalliskirjasto
https://information.tv5monde.com/info/la-sncf-une-icone-francaise-en-peril-222184
https://www.la-retraite-en-clair.fr/cid3198285/retraite-agents-sncf.html
http://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2018/03/16/la-retraite-des-cheminots-un-regime-special-largement-deficitaire_5272123_4355770.html
https://www.cheminotcgt.fr/la-federation/un-peu-dhistoire/ https://fi.wikipedia.org/wiki/Rautatie#Historia
https://www.pinterest.co.uk/pin/620230179901461816/
Nyt vapun jälkeen kun katson sivua, jonne voi valittaa SNCF:n lakosta, en enää löydä roskaviestejä. Sen sijaan siellä on satoja viestejä, joista yksikään ei taida olla lakkoilijoille myötämielinen. Jo muutama viikko sitten presidentti kommentoi, että tämä juttu katsotaan nyt loppuun asti. Eikä ole tainnut päätös siitä muuttua. Sen sijaan uutisissa aina silloin tällöin kerrotaan, montako prosenttia rautatieläisistä osallistuu lakkoon. Nyt katsotaan kellä kantti kestää pisimpään. Lakkolaisia oli ensimmäisinä lakkopäivinä 33,9 prosenttia. Viimeinen lakkoon osallistumisprosentti näyttäisi olevan 17,45 eli lakkolaisten osuus on tippunut lähes puoleen.
VastaaPoistahttps://www.lesechos.fr/industrie-services/tourisme-transport/0301600117283-greve-sncf-la-participation-baisse-mais-reste-forte-chez-les-conducteurs-2171216.php