Asiakas ei voisi olla vähempää oikeassa, osa II
Marconin langattoman tiedonsiirron boksi 1800-luvun lopussa |
Kuukausi on jo vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Ehkä edellisessä postauksessa kertomani teleoperaattorifarssi
vei energian. Homma ei näet ollutkaan läheskään sillä selvä. Kerron loputkin vielä kun jaksan muistaa, ja
ettei unohtuisi jatkossakaan.
Edellisen postauksen aikoihin oltiin käyty siis kertaalleen SFR:n
puodissa perumassa sopimus, jota firma
ei itse noudattanut. Asiakaspalvelija
vakuutti silloin, että homma on selvä, koska heillä ei muka ole meidän
tilinumeroammekaan. Ei siis voi tulla mitään perumiskulujakaan. Siitä viikon päästä kuitenkin SFR:ltä tuli meiliä, jossa haluttiin
sopia uusi asennusaika. Koska kyseisessä luurikaupassa oli vakuutettu peruutuksen
olevan kunnossa, en vaivautunut vastaamaan arvellen, että varmasti tieto perumisesta pikku hiljaa tulee perille.
Sen verran jo kuitenkin oli epäluottamusta tähän putiikkiin,
että varmuuden vuoksi vielä kävimme toisen kerran henkilökohtaisesti SFR:n myymälässä varmistamassa, että peruutuksemme
on varmasti todella selvä, vaikka
lähettelevät meilejä uuden ajan varaamiseksi.
Tällä kertaa SFR:n puodissa nuori
mies vakuutti että kyllä on. Ei hän
tietenkään tarkastanut asiaa mistään asiakasrekisteristä
tai muusta tiedostosta, jollaisia on totuttu ehkä näkemään Suomessa. Kunpahan heitti vastauksensa lonkalta. Mutta
luotimme jälleen kerran asiakaspalvelijan sanaan ja poistuimme huojentunein
mielin tästä painajaismaisesta putiikista.
Ehdittiinkin siinä olla kevein mielin peräti vajaat 24 tuntia, seuraavaan aamuun saakka. Se päivä näet alkoi uuden SFR:n lähettämän sähköpostiviestin lukemisella. Siinä huomautettiin, että emme olleet
vastanneet edelliseen viestiin. Nyt
voisimme ilmoitella, milloin meille sopii asennus. Taisi siinä olla vielä pari
aikavaihtoehtoakin tarjolla. Eli ei
sittenkään tullut puodissa kahteen kertaan käymällä asia selväksi vaikka kaksi SFR:n myyjää olivat niin vakuutelleet. Tässä firmassa ei päivänselvästi ole olemassa mitään asiakasrekisteriä jota päivitettäisiin. Tai ehkä oli ennenkuulumatonta, että heidän
laiminlyöntinsä jälkeen asiakas ei enää haluakaan palveluita. Uusi meili oli
kuin mitään peruutusta ei olisi koskaan tehtykään. Ei siis auttanut muu kuin alkaa rustata
ranskaksi vastausta ja laittaa faktat sähköisesti SFR:n tiedoksi. Kolmas peruutuskerta toden sanoo! Varsinainen painajainen! Vastaaminen vaati aikaa, sanakirjaa ja jo vähiin käyneitä henkisiä voimavaroja. Taisi siinä kulua pari
aspiriiniakin.
Jo seuraavana päivänä tuli SFR:ltä vastausmeili, jossa todettiin että asia on selvä. Ehkä ihan
lievästi saattoivat olla pahoillaankin. (Saattaa mennä meikäläisen
väärinymmärryksen piikkiin.) Nyt kai vihdoin
oli syytä uskoa, että asia varmasti on selvä kun siitä tuli jo kirjallinen
vahvistus sähköpostissa!
Hui hai. Kului taas pari päivää. Juuri kun usko ihmisyyteen
oli palaamassa, postilaatikosta löytyi paperikirje SFR:ltä. Siinä kerrottiin kaikenlaista sopimuksen
perumisesta ja perumiskuluista, ja että
pitäisi palauttaa ne heidän vehkeensä postitse. Meillehän ei edes oltu annettu
mitään laitteita. Tuossa vaiheessa oli
jo kulunut noin kuukausi onnettoman sopimuksen tekemisestä ja tuntui siltä,
ettei Nizzassa muuta ehdikään kuin
juosta SFR:n putiikissa ja vastailla
tämän firman erilaisiin meileihin ja kirjeisiin. Kirjalliseen vaatimukseen kai yleensä
vastataan kirjallisesti, Ranskassa yleensä kirjattuna kirjeenä. Eli vaikutti uhkaavasti
siltä että se olisi tämän rumban seuraava askel. Eikä
meillä ole edes kirjoitinta, jolla tulostaisi kirjeen!
Edellisessä postauksessani tuumin, että kun
asiakasnöyryytyksen oppimäärässä on suoritettu jatkokurssin oppimäärä, yksi vaihtoehto on
ulkoistaa homman hoito. Nyt oli se hetki
lyönyt. Oli syytä ennakoida, että SFR ei aio lopettaa yhteydenpitoaan koskaan. Sen sijaan
oleskelumme Nizzassa alkoi olla lopuillaan. Oli otettava käyttöön plan B eli mainitsemani paikallisen, patsaan
ansaitsevan palvelufirman apu. Vain
pesunkestävän ranskalaisen topakka vastalause voisi enää pelastaa kauhuskenaarioissa jo kummitelleelta, vuositolkulla jatkuvalta SFR:n kirjeitten ja kirjattujen
vastauskirjeitten lähettelyltä.
Näin tapahtui. Tällä kertaa apu ei edes tullut maksamaan kuin muutaman
kympin, noin yhden hengen kohtuuhintaisen
ravintolaillallisen verran. Sen maksoi ilomielin, olihan lähes kuukauden kestänyt tulokseton vuorovaikutus SFR:n kanssa aivan liikaa heikkohermoisille. Vieläkin edullisempana apu näyttäytyy, kun kustannusarviossa otetaan huomioon se säästö, mitä tulee kun ei tarvitse hankkia aspiriinia tai muuta rauhoittavaa, mahdollisesta hermolääkärillä käynnistä puhumattakaan. Avustajamme myös lupasi, että mikäli SFR:ltä
vielä pukkaa kirjeitä, häneen voi ottaa yhteyttä.
Pieni puhelu hänelle, valtava huojennus meikäläiselle. Mutta vasta aika näyttää, onko juttu vieläkään lopullisesti loppu, vai onko
postilaatikkomme muuttunut Pandoran lippaaksi, josta pukkaa aina vain uusia
SFR:n kirjeitä ja vaatimuksia.
Sesam
Ennätettiin vielä ennen Nizzasta lähtöä saada Bouyguesin
boksitkin toimimaan ja nettiyhteys käyttöön. Sekään ei käynyt ihan käden
käänteessä. Palvelun tarjoaja itse
ilmoitti, että vasta kahden päivän kuluttua avaamisesta pitäisi yhteyksien
toimia kunnolla. Paketissa on pakollisena
lankapuhelinliittymä, tv-liittymä ja nettiliittymä. Jotenkin vaikuttaa
vanhanaikaiselta näitten laatikoitten kanssa pelaaminen, varsinkin kun kestää
tovin, että tv-ohjelmat saa auki. Mutta pääasia on, että toimivat jotenkuten. No, ei luonnollisestikaan pätkimättä, mutta
riittävän hyvin. Ja tiedä, vaikka
pätkiminen johtuisikin omasta, liiallisiin ranskankielisiin meileihin yms. väsyneestä läppäristä.
Bouyguesin tiedonsiirtoboksit vuonna 2016 |
Nyt on sitten käytettävissä 150 tv-kanavaa (joista noin 140 on turhaa) ja lankapuhelin, jonka numero
voidaan ohjelmoida yhtiön porttiin. Silloin voi meille tulija näppäillä portilla
olevaan näppäimistöön nimemme ja telefooni pärähtää. Portilla olijan kanssa voi
keskustella ja jos hän läpäisee pääsykoekysymykset,
voi painaa jostain puhelimen näppäimestä, jonka jälkeen portista kuuluu
naisääni ’la porte est ouverte’. Pienempi
portin puolisko aukeaa.
Suurempi portin puolisko, josta pääsisi esimerkiksi
ambulanssi tai muuttoauto ovelle saakka, pysyy sen sijaan kiinni. On kylläkin olemassa koodi, jolla sen saa auki, mutta sitä ei heru meikäläiselle
eikä ilmeisesti muillekaan joilla ei ole autotallipaikkaa. Sen sijaan ne joilla on avain autotalliin, jonne
tosin mennään aivan muualta kuin pihan kautta, saavat ison portin auki. Pihalle
saa tulla autolla vain huoltoajon tiimoilta.
Eipä taida tässä toteutua osakkaiden égalité
eli yhdenvertaisuus. Kuulemma meidän pitäisi aina soittaa talkkarille ja sopia, että hän
tulisi avaamaan ison portin puoliskon. - luonnollisesti hänen virka-aikansa puitteissa. Hävyttömintä oli kun erälle päivittäin
ambulanssilla hoitoon haettavalle naapurillekaan ei koodia ilmeisesti
annettu. Edellisessä residenssissämme ei
tällaisia kotkotuksia ollut, joten on olemassa toisenlaisiakin
yhtiöjärjestyksiä, jopa Ranskassa. Mutta jääköön toiseen kertaan tämän porttioutouden ihmettely.
Seuraavalla kerralla vaihdan levyä ja laitan muutaman matkakuvan Milanosta.
Teleoperaattorit on Espanjassa vielä kokematta, mutta muutoin asiat tuntuvat sujuvan. Kerron sitten tarkemmin kun kokemusta karttuu.
VastaaPoistaEhkä Espanjassa on vähän samantyyppiset systeemit kuin Ranskassa. Mielellään kuulen.
PoistaLaitanpa tähänkin muistiin: elokuussa tuli jälleen sfr:ltä taas muistutus että pitää maksaa heidän olemattomasta palvelustaan. Ei siis onnistunut peruutus vaikka on tehty jo ties moneenko kertaan. Varmaankin viedään tililtä. Saa nähdä vieläkö apurilta saa apuja, vai joko ovat huomanneet voimattomuutensa...
VastaaPoista